Penger i par over 50 på ferie

Når par på over 50 år drar på ferie, gjør de alt sammen – og ser på seg selv som en enhet. De bruker mange penger og reiser utenfor sesongen – og kan være gull verdt for turistindustrien.

Publisert
(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Verdens befolkning over 60 år

1950: 8 % 

2000: 10 %

2050: 21 %

2050 (Danmark): 33 %

Når voksne par drar på ferie, vil de helst være ”alene to”. Det konkluderer Malene Gram og Anette Therkelsen, begge lektorer i turisme ved Aalborg Universitet i en nylig publisert artikkel.

Uttrykket ”alene to” stammer fra en rekke fokusintervjuer om ferievaner med par over 50. Uttrykket handler om parenes selvforståelse når de planlegger ferie.

Vi er oss

Malene Gram forklarer uttrykket slik:

- Våre undersøkelser viser at når disse parene skal forklare hvilken ferieform de ønsker, snakker de konsekvent om seg selv som ”oss”, som par og ikke som to enkeltpersoner.

- Dette står i kontrast til tidligere studier av barnefamilier, hvor det nok er fokus på hele familien, men også på det enkelte individs muligheter til alenetid, eller til å få oppfylt individuelle ferieønsker vekk fra familien, sier Gram.

I tosomheten kjenner man hverandre

I intervjuene med en rekke par på over 50 år, fant forskerne fra Aalborg Universitet ofte uttrykk som ”sånn er ikke vi” og ”det kunne vi aldri finne på”. Malene Gram forklarer at dette er uttrykk for at disse parenes forståelse av seg når de er på ferie, konstrueres i sammenligning med andre par – særlig par man IKKE er lik.

Man vil helst ikke reise med andre, og i hvertfall bare på kortere turer, som for eksempel helgeturer. Det skyldes at ”de slapper av som par”, forklarer Malene Gram, og fortsetter:

- De orker ikke å bli presset til noe de ikke har lyst til, for å tilfredsstille andre reisepartnere. I paret, i tosomheten, kjenner man hverandres ønsker og irritasjoner, og kan derfor tilpasse seg til hverandre, uten at det oppleves som irritasjonsmomenter.

Ikke uttrykk for romantikk

Når de voksne parene ofte sier at ”vi gjør alt sammen”, skal det ikke forstås som uttrykk for romantikk, men heller som en konsekvens at de to personene i paret har blitt en del av hverandre, mener Malene Gram.

- De kjenner hverandre så godt, at de som en selvfølge også kjenner den andres ønsker. Derfor slapper de av sammen, selv om de kanskje ikke alltid er enige. De har lært å tilpasse seg til hverandre, forteller Malene Gram.

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Voksne par kan være gull verd

Forskernes innsikt i det grå gullets ferievaner og –ønsker kan bli gull verd for turistindustrien.

En ny rapport fra VisitDenmark (tidligere Danmarks Turistråd) viser nemlig at akkurat denne målgruppen er interessant på grunn av sine forbruksmønstre når de er på ferie:

  • De tar lengre ferie enn gjennomsnittsturisten
  • De bruker litt mer penger
  • Og viktigst: de reiser gjerne på tidspunkter der hoteller og attraksjoner ellers sliter med å få nok gjester.

Flere og flere 60+turister

Lavsesongen (april-mai og september-oktober) er en tid da mange rom og restauranter står tomme, men fordi det grå gullet enten er pensjonister eller har fleksible ferier, vil det være mulig for den danske turistindustrien å tjene gode penger på dem, står det i rapporten fra VisitDenmark.

Halvparten av 60 pluss-erne tar ferie i Danmark i lavsesongen, og er dermed en viktig målgruppe for helårsdestinasjoner. Dessuten økes andelen personer over 60 år kraftig på global basis, og i enda mer i Danmark og i befolkninger som er i dansk turismes hovedmarkeder. De utgjør altså en stadig større målgruppe på det globale markedet.

To tomme strandstoler

- For å appellere til dette markedet, er det avgjørende at bransjens reklamekampanjer klarer å treffe de voksne parenes selvforståelse, mener Malene Gram.

- Noen bruker alderen som en slags unnskyldning for å skjemme seg bort, de vil gjerne ha det bekvemmelig.

Men det betyr ikke at denne gruppen reiser på solferier, der de ligger på stranden og slapper av hele ferien. De er meget aktive og ser seg selv ikke som seniorer, viser undersøkelsen.

Derfor er det også viktig at markedsføringen mot denne gruppen finner den rette balansegangen.

- Modellene skal ikke se for gamle ut, for da vil mottakerne tenke: ”så gamle er vi da ikke”. På den andre siden skal modellene heller ikke være 18-åringer med stramme mager, for da føler de seg tilsidesatt. Vår studie viste at et bilde av to tomme strandsoler foran solnedgangen ble godt mottatt. Da kunne parene plassere seg selv, eller rettere sagt, det bilde de har av seg selv, i stolene.

Det er enda flere gode råd å hente om voksne pars ferievaner i både VisitDenmarks analyser og i forskningsmaterialet fra Tourism Research Unit på Aalborg Universitet.

Referanse:

VisitDenmarks Rapport 60+ turisterne i Danmark (lenke nederst) 

Malene Gram og Anette Therkelsens artikkel om voksne pars ferie-identitet: Experience Offers, Story-telling Strategies And Tourist Identity Construction - Possible Roads to All-Year Tourism. Newsletter from Tourism Research Unit, Aalborg University, januar 2008. (pdf) 
 ______________________________

© videnskab.dk. Oversatt av forskning.no