Grupper fra Europa og Australia har tatt i bruk algoritmer for å prøve å lage en ny hit.

Kunstig intelligens har komponert sanger til Eurovision-inspirert konkurranse

Kan maskinen måle seg med menneskers musikalitet?

Eurovision Song Contest skulle etter planen gå av stabelen 12. mai i Nederland. Men på grunn av pandemien er arrangementet avlyst.

Isteden kan du stemme på deltakerne i AI Song Contest. 13 lag fra Europa og Australia har hatt som mål å lage den perfekte Eurovision-hiten. Men det er noen regler: Låtskriveren må være en kunstig intelligens.

Det nederlandske offentlige kringkastingsselskapet VPRO er arrangør. AI song contest har ingen direkte tilknytning til Eurovision, men er inspirert av den populære musikkonkurransen.

Lagene består av forskere, programmerere og musikere. Deltakerne kunne velge å bruke egne eller tilgjengelige algoritmer for å lage låtene.

- Med AI Song Contest ønsker vi å utforske de kreative mulighetene og begrensningene til AI, skriver arrangøren på sine nettsider.

- Kunstig intelligens har begynt å spille en viktig rolle i livene våre, enten vi er klar over det eller ikke, og den rollen vil bare vokse i de kommende årene.

Samarbeid mellom menneske og maskin

Vinneren kåres av et dommerpanel med eksperter samt stemmer fra publikum.

Det er lov med menneskelig inngripen. Men det gis ekstrapoeng til sanger som i størst mulig grad er laget av kunstig intelligens.

- Vi er ikke helt anti-menneskelige, men vi vet å sette pris på en AI-utøver, skriver arrangørene.

Tekstgenerator med revolusjonære tendenser

Deltakerne har hentet inspirasjon fra flere sjangere, fra pop til metal og så klart Eurovision-klassikere.

Det nederlandske teamet Can AI kick it, har laget en urban poplåt.

Et av medlemmene, Janne Spijkervet, programmerte en egen tekstgenerator som viste seg å ha revolusjonære tendenser:

Generatoren kom opp med setninger som «vi vil ha revolusjon» og «drep systemet», kan man lese i presentasjonen om bidraget. Kan det være fordi generatoren var trent på onlineforumet Reddit? spurte forskerne seg.

Tittelen på låten er Abbus. Hva betyr det? Det visste ikke teamet heller.

Ifølge sangtekstgeneratoren, som har funnet på ordet, betyr det «a nascent cloud». Det blir noe slikt som «en begynnende sky» på norsk.

Lexico definerer ordet nascent som «nettopp å komme til eksistens og begynne å vise tegn på fremtidig potensiale».

- Kan det bli mer passende? kommenterer teamet i sin presentasjon.

Artist Willie Wartaal synger og vokalen smelter sammen med en hissig datastemme til slutt.

Melodien ble til blant annet ved hjelp et selvlærende system som var matet med 5000 pop-sanger og 250 Eurovision-sanger. Forskerne jobbet videre med å finne den mest fengende melodien ved å kjøre forslagene igjennom Eurovision Hit Predictor. Det er et system basert på forskning på hva som gjør en melodi fengende.

Mennesker har puslet det hele sammen til slutt.

Mest mulig kunstig intelligens

Låten til Krzysztof Ciesielski og Basil Philipp fra Sveits har et helt annet lydbilde.

De hadde som mål å bruke mest mulig kunstig intelligens og minst mulig menneskelige inngrep.

Er det slik det høres ut når kunstig intelligens får frie tøyler?

- Den (låten) er definitivt rar, og vi vil ikke kalle den vakker. Men vi er overrasket over hvor ikke-dårlig den er, skriver Ciesielski og Philipp i en blogpost som er linket til i presentasjonen deres.

Koronaepidemi og skogbrann

Gruppen fra Australia har laget en sang som de tenker at handler om koronakrisen og de store skogbrannene i landet.

En kunstig intelligens trent på Eorovision-sanger, stod for melodi og tekst. Forskerne la inn ord som de gjerne ville ha med, og tekstgeneratoren kom så med ferdige tekstbiter.

I tillegg trente de et nevralt nettverk med lyder fra koalaer, kokaburraer og tasmanske djeveler, slik at det ble et slags instrument. Dette skulle reflektere gruppens omtanke for dyrene som døde under brannene, forteller Sandra Uitdenbogerd til Australias Science Channel. Hun er forsker innen datavitenskap ved RMIT University.

Flere av tekstbitene kan reflektere situasjonen med korona-epidemien sier hun, slik som tekstlinjene «welcome home» og «flying from this world that has gone apart».

Mennesker står ellers for mye av produksjonen av det ferdige resultatet.

Sanger som oppgis å være laget av AI

Duoen fra Storbritannia består av Tom Collin, som underviser i musikkteknologi ved York University, og hans kone Nancy Carlisle, førsteamanuensis i psykologi ved Lehigh University.

En av grunnene til at Collin ønsket å være med, var for å vise frem hva AI kan og ikke kan gjøre. Han har irritert seg over sanger på YouTube som utgir seg for å være laget av kunstig intelligens, men som egentlig er satt sammen av mennesker.

Det er greit, men det må komme tydelig fram, mener han.

Duoen har brukt theselyricsdonotexist.com for å generere sangteksten. Prøv selv.

Det er åpent for å stemme på deltakerne fram til 10. mai og vinneren annonseres i en live stream 12. mai.

- Morsomt alternativ

Musikk involverer mange ting, fra tekst, rytme til følelser, sier Kristan Nymoen, førsteamanuensis ved Universitetet i OSlo.

Kristian Nymoen er førsteamanuensis ved Institutt for informatikk ved UiO og forsker på kunstig intelligens og musikk.

Han synes konkurransen er et morsomt alternativ nå som Eurovision ikke kan avholdes.

- Jeg tenker det er en god måte å promotere musikkteknologi og forskning på, sier Nymoen til forskning.no.

Musikk er komplisert

Man skulle kanskje tro at det bare var å fôre en kunstig intelligens med nok sanger, så kommer det en fiks ferdig låt ut. Men det er ikke så enkelt.

Musikk er veldig komplisert når man begynner å tenke over det, sier Nymoen.

- Det involverer mange ting, både selve lyden, tekst, melodi, harmonier, rytme, mikrorytme, og produksjon. Så kommer de andre ikke-lydelige tingene som følelser, det sosiale aspektet og bevegelse.

Maskinlæring er en form for kunstig intelligens der maskinen trenes opp på spesifikke oppgaver.

- Det kan være enkle ting som å klassifisere en melodi, eller generere en liten tekstsnutt, opp til det som kanskje har vært målet her, å generere et helt verk inkludert framføring, produksjon og alt sammen, sier Nymoen.

- Treninga av et maskinlæringssystem foregår gjerne ved at algoritmen prøver seg på noe og får tilbakemelding på om det var bra eller ikke. Det er mye lettere å si at en note var bra eller feil, enn å skulle si at en hel sammensatt musikkproduksjon, med harmonier og alt sammen er feil, forklarer Nymoen.

Å skulle lage den tilbakemeldingen til maskinlæringssystemet, gjør at det er vanskelig å få kunstig intelligens til å lage ferdige sanger.

Må settes sammen av mennesker

Ingen kunstig intelligens kan så langt lage ferdige sanger som kan måle seg med det mennesker lager. Men de kan lage bitene som settes sammen av mennesker, ifølge en spørsmål og svar-side på nettstedet til AI Song Contest.

Kunstig intelligens kan brukes til å gjøre isolerte oppgaver, sier Kristian Nymoen.

- Det finnes massevis av eksempler på at AI brukes for å generere melodier, lyd og rytme, og at den gjør visse produksjonsoppgaver som er nokså avgrensa.

- Det å skulle ha en kunstig intelligens som gjør hele pakka; fra å komponere til å lage en ferdig låt som du kan høre på, det er litt det samme som å skulle ha et AI-system som både tar oppvasken, støvsuger og kjører bilen. Vi er ikke der enda.

Til gjengjeld trenger ikke kunstig intelligens noen pauser, og kan produsere tusenvis av forslag basert på det den er trent på.

Kan ta en bit av markedet

Trenger musikere å være bekymret? Nymoen tror nok at musikk laget med hjelp fra kunstig intelligens kan komme til å ta en bit av musikkmarkedet fremover.

- Hvis man ser mer generelt på teknologiutvikling, så har det opp igjennom historien vært mange som har fryktet at ny teknologi skal ta arbeidsplasser. Men gang på gang så har vi sett at det heller generer nye arbeidsplasser, men litt andre type jobber, sier Nymoen.

- Det går an å håpe at det i så fall er det som skjer her og, at musikerne og kunstnerne tar det i bruk istedenfor å bli skjøvet ut. AI kan helt klart fungere som en inspirator, sier Kristian Nymoen.

Powered by Labrador CMS