Åpner litt for skeive spillopplevelser

I de to dataspillene Fable og Dragon Age kan du både være og møte figurer med ulike seksuelle orienteringer, men foreløpig har det lite å si for spillopplevelsen.

Publisert
 (Foto: (Illustrasjon: Skjermbilde fra Dragon Age Origins/Bioware))
(Foto: (Illustrasjon: Skjermbilde fra Dragon Age Origins/Bioware))

Hvordan kan datspill inkludere ulike seksuelle orienteringer? Det spørsmålet har Stephen Greer ved Universitetet i Glasgow forsøkt å finne svar på.

Han har studert hvordan spillseriene Fable og Dragon Age åpner for å være og møte figurer med ulike seksuelle orienteringer.

Det var ingen tilfeldighet at han valgte akkurat disse spillene.

- Jeg var spesielt interessert i Fable og Dragon Age fordi de befinner seg i det øvre sjiktet av dataspill, og kan sammenlignes med de aller største kassasuksessene innenfor filmindustrien, forklarer Greer.

I disse spillene kan man møte figurer som både initierer og responderer positivt på seksuell tilnærming av begge kjønn.

Figurer av samme kjønn kan inngå ekteskap og adoptere barn. I Dragon Age er det også mulig å skifte kjønn underveis i spillet.

Dette er viktig for spillere med mange ulike seksuelle orienteringer, også heterofile kvinner og menn, skriver Greer.

I motsetning til mange andre spill som er preget av maskuline verdier, snevre kvinnesyn og betydelige innslag av homofobi, gir disse spillene mulighet for å være seg selv eller eksperimentere med alternative seksuelle orienteringer uten å føle seg stigmatisert eller sett ned på, ifølge forskeren.

Mer liberale

Ikke alle har ønsket denne liberaliseringen velkommen. Den har også vakt negative reaksjoner blant enkelte spillere. Interessant nok har ledelsen i spillselskapene ikke nøyd seg med å registrere slike reaksjoner, men har gått offentlig ut i media og forsvart sine valg.

Stephen Greer har doktorgrad i Cultural politics and GLBT performance og arbeider som universitetslektor ved Universitetet i Glasgow. (Foto: Universitetet i Glasgow)
Stephen Greer har doktorgrad i Cultural politics and GLBT performance og arbeider som universitetslektor ved Universitetet i Glasgow. (Foto: Universitetet i Glasgow)

Greer tror denne utviklingen kan forklares med holdningsendringer både hos spillutviklerne og i befolkningen generelt.

- Jeg tror det er flere faktorer som samvirker: For det første ser vi brede kulturelle endringer i holdninger overfor LHBTS og deres relasjoner.

Forkortelsen LHBTS står for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og spørrende/skeive.

- For det andre er det en økende bevissthet omkring markedsmulighetene knyttet til et mangfoldig spillermiljø som er interessert i et vidt spekter av historier og opplevelser.

- For det tredje har vi en generasjon av utviklere, tekstforfattere, spillprodusenter og spillere som har vokst opp med økende liberale verdier.

Seksuell blindhet

Samtidig observerer Greer en særegen form for seksuell blindhet i spillene. Spillerens seksuelle orientering har kun betydning i isolerte episoder med seksuell aktivitet, men har liten praktisk betydning ut over dette.

Når det gjelder selve spillhistorien må man følge de samme opptråkkede stiene og blir tilbudt de samme aktivitetsmulighetene enten man opptrer som heterofil, homofil, bifil eller transperson. Selv om dette innebærer likeverd, er det også fremmedgjørende fordi det begrenser mulighetene for mennesker med ulike orienteringer til å føle seg hjemme i spillene, mener han.

I tillegg representerer dette et uutnyttet potensiale som kan gjøre spillene mer realistiske og mer spennendel. Det å spille på en skeiv måte handler om mye mer enn seksuell aktivitet, sier Greer. Seksuell orientering kan kodes inn i mange andre deler av et dataspill:

- Selv om de ofte fokuserer på romantiske spilleopplevelser, er spillutviklere i ferd med å forstå hvordan skeiv identitet kan påvirke hverdagslivet. Seksuell identitet blir også påvirket av mange andre typer forskjeller, for eksempel etnisitet, religiøs tro eller klassetilhørighet.

- Et av de viktigste aspektene ved rollespilling, og noe som vi trenger å forske mer på, er følelsen av fellesskap og anerkjennelse som spillene tilbyr. Det er mange interessante historier om hvordan spillere har akseptert sin seksuelle identitet ved å spille slike spill.

Stereotyper

Selv om man har kommet langt i retning av likeverd, er spillerne fremdeles henvist til unyanserte stereotyper. Dette bør spillindustrien gjøre noe med, mener Greer:

- Jeg tror industrien kan bli mer selvsikre i forhold til å definerer seksuelt konsekvente karakterer. Når vi går i gang med et rollespill blir vi ofte invitert til å velge kjønnsroller som har betydning for spillhistorien. Hvorfor ikke seksualitet?

- Jeg tror også industrien kan vie fremstillingen av heteroseksuelle identiteter og relasjoner mer oppmerksomhet. Streite relasjoner og begjær er på ingen måte identiske fra person til person.

Greer er forsiktig optimist på vegne spillbransjen:

- Jeg tror den vil fortsette å utvikle seg sakte i takt med resten av kulturen vår, men vi kommer til å få noen få eksepsjonelle spill, laget av utviklere og spillprodusenter som er smarte og modige nok til å gå foran. Det skjer mye på dette området nå, både innenfor og utenfor spillindustrien.

Referanse:

Stephen Greer: Playing queer: Affordances for sexuality in Fable and Dragon Age. Journal of Gaming & Virtual Worlds, volume 5 number 1. Intellect Ltd. 2013