Digital kino kommer til Norge

Ut med blytunge filmruller, inn med bredbånd og harddisker. Digitale videoprosjektører skal inn på kinoene, og Norge går i bresjen med et stort forsøksprosjekt denne våren.

De neste to årene skal digitale videoprosjektører inn i norske kinosaler. Bildet vil bli like bra eller bedre enn dagens 35-millimeter film, lover Andrew Perkis fra NTNU. Han deltar i et stort prosjekt som gjør Norge til et pionerland for digital kino.

Det halvkommunale Film&kino spytter 1,5 millioner offentlige kroner inn i prosjekt NORDIC. Bred deltakelse fra forskermiljøer og bransjeorganisasjoner sikrere en samlet finansiering på 18 millioner kroner. NORDIC skal sikre at også mindre kinoer kan klare overgangen til digital kino, og er derfor også et kulturpolitisk prosjekt.

Fra laboratorium til kinosal

NORDIC (NORway’s Digital Interoperability in Cinemas) skal i første omgang montere digitalt utstyr i tolv prøvekinoer. Dette vil skje i løpet av våren og tidlig høst 2006. På dagtid er disse kinoene forsøkslaboratorier, om kvelden får publikum se de nye kinobildene.

Hovedutfordringen blir å få forskjellige tekniske systemer til å samarbeide, sier Andrew Perkis til forskning.no. Han leder NTNUs arbeid gjennom Midgard Media Lab. Digital kino skal flytte ut fra forsøkslaboratorienes rene verden til den skitne virkeligheten utenfor, der alt kan og vil gå galt.

Film gjennom fiber

"Kinomaskinistens nye verktøy: Andrew Perkis fra Midgard medialab med server og harddisker for digital film"
"Kinomaskinistens nye verktøy: Andrew Perkis fra Midgard medialab med server og harddisker for digital film"

NTNU skal utvikle en brukbar medieflyt, altså distribusjon og visning av digitale filmer. En typisk spillefilm fyller en til fire terrabyte (TB), tilsvarende to hundre til ett tusen DVD-skiver! I første omgang skal disse terrabytene sendes fra filmdistributør til kino via satellitt. I neste omgang planlegges bredbånd.

Her duger ikke dagens ADSL-linjer. Ideen er at kinoene skal være knyttet til hverandre og til distributørene med et høyhastighets fiberoptisk nett. Ved at nettet på sikt blir desentralisert, åpnes nye muligheter for kinoene.

Direktesendte begivenheter kan overføres fra en by til en annen. I Trondheim har NTNU gjort vellykkede forsøk med visning av operasjoner til medisinstudenter og andre kirurger. Førstkommende søndag 5. mars kommer førti britiske kirurger for å oppleve en slik visning.

NORDIC arbeider også for at fjernsynssendinger fra fotball-VM skal distribueres til forsøkskinoene i sommer. Disse sendingene overføres i høyoppløselig videokvalitet, som er nesten like bra som det dårligste digitale kinoformatet 2K.

Digitale filmpakker

"4K kinoprosjektør modell SRX-R110 fra Sony. Foto: Sony"
"4K kinoprosjektør modell SRX-R110 fra Sony. Foto: Sony"

En annen utfordring er standardiseringen av den digitale filmpakken som kinoene skal motta. Her spiller det amerikanske Digital Cinema Initiatives (DCI) en viktig rolle. Dette er en bransjeorganisasjon der de store filmselskapene fra Hollywood deltar.

DCI har utviklet en pakkeløsning for distribusjon som blir en de facto-standard. I en slik pakke er videobilder, flere lydkanaler og teksting kryptert med en nøkkel som kinoene åpner med en tallkode.

Kvaliteten på bildene vil bli like god som 35-millimeter film eller bedre. Selv om tradisjonell kinofilm teoretisk sett kan gi skarpere og mer dynamiske bilder, vil digital kino subjektivt oppleves som bedre, sier Andrew Perkis.

Årsaken ligger i de tradisjonelle kinoframviserne. Filmen hakkes fram av tannhjul gjennom en filmport, og bildet blinker. En digital kinoprosjektør har ingen flimring, og hvert bildepunkt står helt stødig på lerretet.

To standarder

Det digitale kinobildet finnes i to versjoner, 2K og 4K. Det dårligste formatet er 2K, der bildet er 2048 piksler (bildeelementer) bredt og 1080 piksler høyt. Det beste og nyeste formatet er 4k, der bildet er fire ganger så stort i flateinnhold.

"Digitale kinoformater sammenlignet med en av de nye HDTV-standardene og med standard fjernsynsbilde-størrelse (PAL)"
"Digitale kinoformater sammenlignet med en av de nye HDTV-standardene og med standard fjernsynsbilde-størrelse (PAL)"

I april 2005 hadde Nova kino i Trondheim verdenspremiere på 4K-framvisning for et vanlig kinopublikum. Som vertsby for NTNU er Trondheim også en eliteby for digital kino.

Frogner kino i Oslo har digitalt utstyr med 2K-standard, men har etter gjenåpningen 26. januar ikke vist digitale filmer. Årsaken er manglende filmtilbud.

Også to andre kinoer har vist digitale kinobilder siden 2002, nemlig Prinsen kino i Trondheim og Konsertpaléets sal 1 i Bergen. Her har en eldre og utgående standard vært brukt, og filmene blir distribuert via løse harddisker.

Fra forsøk til utrulling i stor skala

"Dekoder (øverst) og harddisk-enhet for visning og lagring av digitale kinofilmer fra Dolby. Foto: Dolby/Hjalmar Wilhelmsen A/S"
"Dekoder (øverst) og harddisk-enhet for visning og lagring av digitale kinofilmer fra Dolby. Foto: Dolby/Hjalmar Wilhelmsen A/S"

De tolv prøvekinoene som skal i drift til våren, vil få 2K og 4K-utstyr og bli forsynt med filmer via nettverk. Håpet er at NORDIC-eksperimentet skal gjøre det mulig å rulle ut digital kino i stor skala over hele landet i løpet av 2007 og 2008.

Den økonomiske drivkraften bak digital kino ligger i distribusjon og drift. Når grunninvesteringene er gjort, vil distribusjon koste en brøkdel og driften kan strømlinjeformes med automatiserte servere som sender video til prosjektørene.

Digital kino kan i beste fall bety en revitalisering av små lokale kinoer. Målet er å snekre en digital plattform som ikke er for høy til at små aktører klarer å klatre opp. Derfor der det offentlig finansierte NORDIC-eksperimentet så viktig.

Les mer:

Om NORDIC på nettsidene til Midgard Media Lab
Nettstedet til Digital Cinema Initiatives
Digitalt kinoutstyr fra norsk kinoleverandør

Powered by Labrador CMS