Helse i hver tomat

Tomaten regnes som den beste kilden til en av naturens mest effektive antioksidanter, lykopene. Nå viser det seg at menn som spiser mye tomat kan få betydelig lavere risiko for å utvikle prostatakreft.

Det melder det amerikanske kreftinstituttet. Instituttet har funnet ut at risikoen for prostatakreft ble kraftig redusert hos menn som spiser tomatbasert mat to eller flere ganger i uka. Den såkalte middelhavsdietten får spesiell omtale. Nå ser det ut til at nordmennene følger i sør-europeernes fotspor. Aldri før har vi spist så mye tomater som nå.

Populær frukt

På få år er utvalget av tomater økt enormt her til lands. I de største byene kan forbrukerne velge mellom 10-15 typer, uansett årstid. Og salget av tomater stiger stadig. I fjor kjøpte vi 23 600 tonn tomater, mot 18 700 tonn i 1992.

- Særlig den lille cherrytomaten har tatt folk med storm. Bare det siste året er salget nesten tredoblet, til 550 tonn. Folk spiser den som snacks, sier innkjøper Kim Ask i BAMA. Han forteller at i den norske sesongen spiser vi nesten 10 000 tonn ferske, norske tomater.

- Forbrukeren møter de forskjellige sortene i utlandet, og etterspør dem her hjemme også, sier han. I dag finnes blant annet gule tomater, bifftomater, cherrytomater, plommetomater og klasetomater i handelen.

Rogaland er tomatfylket

- Rogaland har blitt selve tomatfylket, med 85 prosent av all norsk produksjon. 12 prosent av dette er såkalte spesialtomater. Det har krevd hardt arbeid å komme så langt, og nå er rogalendingene i gang med å dyrke en helsetomat med ekstra høyt innhold av antioksidanter, sier Britt Kåsin, informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

Tomaten, uansett i hvilken form, regnes som den beste kilden den effektive antioksidanten lykopene. Også etter hermetisering beholder denne antioksidanten sine gode egenskaper. Forskerne mener at lykopene, i tillegg til å redusere faren for prostatakreft, også virker positivt mot høyt blodtrykk og diabetes.

Fem om dagen

- Antioksidanter forhindrer skade på celler som oppstår fordi vi lever i en oksygenholdig atmosfære. Oksygen er i utgangspunktet skadelig, selv om vi ikke kan leve uten. Kroppens celler lager antioksidanter selv, men i tillegg trenger vi å få tilført flere gjennom kostholdet. En av de mest kjente er vitamin E, sier Jan Øivind Moskau ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.

- Forskning har påvist klare sammenhenger mellom høyt inntak av antioksidanter og redusert risiko for kreft, og hjerte- og karsykdom. Det hjelper lite å isolere én og én antioksidant og spise dem som tabletter, kroppen trenger den miksen som er i kostholdet. Følger man norske helsemyndigheters råd om fem enheter frukt og grønnsaker om dagen, får man i seg riktig mengde av disse stoffene, sier Moskau.

(Newswire)