Prigogine-prisen deles ut av European Centre for Advanced Studies in Thermodynamics. Her er Daniel Tondeur, Øivind Wilhelmsen og Karl Heinz Hoffmann. (Foto: Gemini)

To internasjonale priser til doktorgrad ved NTNU

Øivind Wilhelmsen har blitt tildelt to internasjonale priser i konkurranse med forskere fra hele verden for sin doktorgrad ved NTNU. Han er nå professor II ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU og forsker ved SINTEF Energi.

De to prisene er for forskjellige fagdisipliner innenfor termodynamikk, men Wilhelmsens forskning kvalifiserte for begge. Han forklarer det slik:

– Du må nesten beherske det ene feltet for å begynne med det andre.

Det meste av Wilhelmsens forskning er på nanonivå. Arbeidet hans er grunnforskning for å forstå overflater mellom gasser og væsker, et fagfelt som ifølge Wilhelmsen kan få betydning for alt fra værvarsel og klimamodeller til hvordan vi kan forutsi vulkanutbrudd eller hvordan DNA kopieres.

Den ene prisen han mottok deles ut av European Federation of Chemical Engineering (EFCE) mens den andre er Prigogine-prisen fra European Centre for Advanced Studies in Thermodynamics.