Flere leser nettaviser

Papiravisene har samlet fått færre lesere de siste tolv månedene, men avisenes nettutgaver har fått flere.

Totalt sett har avisenes papirutgaver hatt en svak nedgang sammenlignet med tall for ett år siden, visers nye tall fra TNS Gallups Forbruker & Media.

Likevel styrker mediehusene sin samlede markedsposisjon. Årsaken er først og fremst at mediehusenes nettutgaver vokser.

Tallene bygger på undersøkelser gjort i perioden august 2006 til og med august 2007.

Fortsatt leser 82 prosent minst én papiravis en gjennomsnittlig dag. For hverdagene isolert er tallet 86 prosent. I gjennomsnitt leser vi 1,9 aviser per dag. Av de 187 titlene som er undersøkt, har 41 fått flere lesere og 74 færre.

Helgeutgaver ned

Avisenes helgeutgaver og helgemagasiner viser størst tilbakegang.

Løssalgsavisene VG og Dagbladet har fortsatt lesernedgang for papirutgavene, mens de totalt sett styrker sin posisjon gjennom sterk vekst i nettutgavene.

De fleste regionavisene viser positive lesertall for papirutgavene. Både Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har økning.

Morgenbladet vokser

Nisjeavisene har totalt sett en stabil posisjon, men Morgenbladet utmerker seg i denne gruppen.

Morgenbladet er den avisen som har økt lesertallet mest sist år, målt både i rene tall (9.000 nye lesere) og i prosent (15 prosent).

Lesertallene for de 188 lokal- og regionavisene som er målt i Forbruker & Media, preges av stabilitet.

(NTB)