Kinesiske klimamål

Kina har offentliggjort sine mål for utslippskutt i forkant av klimamøtet. Norsk ekspert sier landet står overfor mange alvorlige utfordringer.

Publisert
"I 2006 gikk Kina forbi USA og ble verdens største CO2-forurenser. Til høyre kan du se Jin Mao Tower, som med sine 492 meter er den høyeste bygningen i Shanghais finansdistrikt. (Foto: iStockphoto)"
"I 2006 gikk Kina forbi USA og ble verdens største CO2-forurenser. Til høyre kan du se Jin Mao Tower, som med sine 492 meter er den høyeste bygningen i Shanghais finansdistrikt. (Foto: iStockphoto)"

Kinesiske myndigheter har bestemt seg for å kutte den såkalte karbonintensiteten med 40–45 prosent sammenlignet med 2005-nivået, innen 2020.

Det betyr at om landets økonomi fortsetter med en årlig vekst på 8-9 prosent, vil CO2-utslippene øke med omtrent 120 prosent.

Karbonintensitet er et mål på utslipp av klimagasser per produserte enhet, og landet lover dermed å bli mer energieffektive, i stedet for å forplikte seg til å kutte i totale utslipp.

Amerikanske myndigheter har ikke vært nådige i sin kritikk av de kinesiske målene. De kaller dem lite ambisiøse, fordi planen ikke krever særlig omlegginger i forhold til hva landet allerede gjør, ifølge New York Times

- Voldsomme omlegginger

Knut H. Alfsen er forskningsdirektør ved CICERO og var med i arbeidsgruppen China Council for International Development and Environment, som gir råd til kinesiske myndigheter om miljø og utvikling.

Alfsen var med i gruppa som ga input til kinesernes tolvte femårsplan for utvikling, som varer fra 2011 til 2015.

Han sier Kina har gjort voldsomme omlegginger de siste fem årene, hvor de blant annet har redusert sin energiintensivitet med 20 prosent.

Knut H. Alfsen (Foto: CICERO)
Knut H. Alfsen (Foto: CICERO)

- Målene frem mot 2020 kan se ut som business as usual for Kina, men når de har effektivisert allerede i 20 år begynner det etter hvert å bli tyngre å opprettholde takten, sier han til forskning.no.

Store satsninger

Da Kina holdt de olympiske leker i fjor renset de opp luften i hovedstaden Beijing ved blant annet å stenge fabrikker og kraftverk.

- Disse har de ikke startet opp igjen, og de har også opprettet forbud mot mopeder og motorsykler. Da tok det ikke mange måneder før byene var fulle av elektriske sykler, sier Alfsen.

Kina satser også stort på vindkraft og solcelleteknologi, og de har lenge vært verdensledende på solvarmeanlegg. I tillegg bygger de kjernekraftverk over hele landet.

Han sier finanskrisa også gjør det enklere for Kina å nå sine mål om kutt i klimagassutslipp fordi krisen gjør at mange av de svært lite effektive småbedriftene blir borte.

Kinas utfordringer

Samtidig står landet overfor en nesten ufattelig utfordring i at de må skaffe arbeidsplasser til sin enorme landsbygdbefolkning, og de må effektivisere en industri som består av alt fra hypermoderne til svært gammeldagse anlegg.

Selv om Kina er en ettpartistat, og et veldig styrt og kontrollert samfunn, har de problemer med å få lokale tjenestemenn til å gjennomføre planer som kommer fra de sentrale myndighetene.

- Det er et voldsomt driv for å gjennomføre målsetninger, men dette kan også føre til juks fordi det har så voldsomme konsekvenser å ikke gjennomføre dem.

Han sier lokale ledere risikerer å miste stillinger og får karrierene sine ødelagt hvis de ikke holder tritt med planene til staten, og at det gir insentiver til å feilrapportere om positiv utvikling.

Les mer: 

China unveils emissions targets ahead of Copenhagen, fra BBC News 27/11-09

Investors happy about announcements from China and the US, fra COP15.dk 27/11-09