Hvorfor er kvinner umettelige på nye sko? En ny studie viser at noe av forklaringen kan være hormonell. Når kvinner er på sitt mest fruktbare, velger de flere ulike produkter enn ellers. (Illustrasjonsfoto: Microstock)
Kvinner vil ha flere nye ting når de er mest fruktbare
Hvor du er i menstruasjonssyklusen kan styre hvordan du shopper.
Forskere ved University of Texas at San Antonio (UTSA) ville finne ut om hormoner kan påvirke lysten på nye produkter også. De fant ut at kvinner med eggløsning søkte mer variasjon i produkter enn kvinner som ikke hadde eggløsning akkurat da. Når kvinner har eggløsning, har de mer østrogen i blodet enn ellers.
Studien, som kombinerer markedsføring og biologi, er nylig publisert i Journal of Consumers Research.
Spennende eller trygt?
Kristina Durante, markedsføringsforsker ved UTSA, ville prøve å finne ut hvorfor noen velger traust og velkjent fremfor variert, når de kjøper produkter. Hun illustrerer utgangspunktet for studien slik:
– Tenk deg to venninner som skal ut og spise. De har valget mellom en asiatisk restaurant der menyen skifter kontinuerlig, og en biffrestaurant med samme trauste kjøttet hver dag.
Forskerne ville undersøke om slike avgjørelser påvirkes av hormoner som regulerer kvinners fruktbarhet.
Flere hundre kvinner i alderen 18 til 40 år ble bedt om å være med på studien. De som ikke opplyste om menstruasjonssyklusen eller som brukte hormonelle prevensjonsmidler som p-piller ble luket ut. Snittalderen var 22 år.
Neglelakk og leppestift i 20 farger
Hver dag i én måned fikk kvinnene velge mellom leppestifter, neglelakk og sko i 20 forskjellige farger. I tillegg kunne de velge blant yoghurt med 20 ulike smaker og like mange sjokoladesorter.
De kunne velge så mange sorter de ville.
– Kvinner velger et større antall unike produkter når de er på sitt mest fruktbare. Denne effekten er spesielt sterk for kvinner i parforhold, forklarer Durante.
Også kvaliteten på forholdet spiller inn. Jo mindre knyttet kvinner er til partneren sin, desto mer variasjon i produktene foretrekker de, ifølge forskeren.
Forskerne har ikke noe klart svar på hvorfor det er slik, men de gjør et forsøk på å forklare det.
Tilgang på flere arenaer?
– Man kan tenke seg at varierte produkter har et sosialt mål, som å få innpass i flere sosiale arenaer som gir bedre tilgang til nye partnere med gode gener, sier Durante.
Annonse
Eller det kan tenkes at kvinner i gode parforhold ikke føler et behov for så stor variasjon i produkter, siden de har funnet en partner de er fornøyd med.
Lysten på sjokolade varierer også blant kvinner i forhold. Kvinner med tette bånd til sin partner, har mindre trang til å prøve ut mange sjokoladetyper som kvinner i nære forhold.
Forskerne mener at studiene gir et gløtt inn til de psykologiske mekanismene som ligger til grunn for forbrukernes valg. De mener også dette åpner for mye ny, spennende markedsføringsforskning.
– For eksempel tyder studien på at merkelojaliteten kan svekkes rundt eggløsning, fordi kvinnene da er mer tilbøyelig til å skifte til noe nytt, sier Durante.