Det bakteriedrepende stoffet triklosan kan brukes i mange ulike produkter, som deodoranter, såper, tannkremer, sminke og munnskyllevann. Etter mye fokus på stoffet har bruken gått sterkt tilbake i produkter som selges i Norge. Men det finnes fortsatt i enkelte varer. (Foto: Tinatin / Shutterstock / NTB scanpix)

Bakteriedrepende stoff er farlig. Nei, vent! Ufarlig.

JEG BARE ELSKER FORSKNING: Forskning viser at tilsetningsstoffet triklosan skader bakteriefloraen vår – og at det IKKE skader bakteriefloraen vår – på samme dag.

Joda. Vi er jo vant til at forskningen sier noe den ene uka og noe annet den neste. Gulrøtter gir kreft. Gulrøtter beskytter mot kreft. Men onsdag 18. mai toppet det seg helt.

Da tikket nemlig resultatene fra to studier inn samtidig. Undersøkelsene omhandlet virkningen av det mye debatterte tilsetningsstoffet triklosan, som du kan finne i alt fra tannkrem til treningsklær.

Stoffet dreper bakterier. Og dermed er så klart tusenkronersspørsmålet:

Kødder det med bakteriefloraen som lever i munnen og i tarmsystemet vårt? Og i kjølvannet av det – øker det risikoen for sykdommer som allergi og fedme?

Onsdagens to forskningsresultater kunne gitt oss mer svar i saken.

Om de bare ikke hadde hatt stikk motsatt konklusjon.

Skader – skader ikke

Christopher A. Gaulke og kollegaene hans fra Oregon State University har forsket på zebrafisk og funnet ut at triklosan raskt endrer bakteriefloraen i magen til fisken. Funnet er publisert i Plos One.

Angela C. Poole fra Cornell University og hennes kollegaer har på sin side eksperimentert med 13 mennesker og konkludert med at triklosan ikke hadde noe å si for bakteriefloraen i munnen eller tarmen. Nå publisert i mSphere.

Her kan du altså velge mellom to studier med hver sine svakheter. Den ene er et dyreforsøk, med tilhørende spørsmål om hvor mye zebrafisk egentlig kan si om folk.

Den andre inneholder riktignok mennesker, men bare 13 stykker.

Så hva blir det til? Blir tarmfloraen påvirket, eller blir den ikke?

Triklosan koblet til mer – og mindre – overvekt

Og det er ikke første gangen det kommer motsatte svar i forskning på triklosan.

I 2013 trykte Plos One en studie basert på data den store amerikanske helseundersøkelsen NHANES. Den viste at folk med mye triklosan i urinen oftere var overvektige.

Men i 2015 kom en ny studie – også basert på data fra NHANES – som viste stikk motsatt resultat: De med mye triklosan i urinen hadde lavere risiko for overvekt og fedme.

Sukk.

Er vitenskapen bare tull?

Så klart ikke. Men den er et sendrektig og uregjerlig vesen. En anarkistisk snegle.

Den siger litt hit og litt dit, litt fram og litt tilbake. I lengden, med bevegelsesfrihet og noen år til hjelp, vimer den seg likevel fram til stadig bedre kunnskap. Om kreft. Om evolusjon. Om menneskets bakterieflora.

Vi må bare huske at den ikke er Sannheten.

C. A. Gaulke, C. L. Barton, S. Proffitt, R. L. Tanguay, T. J. Sharpton, Triclosan Exposure Is Associated with Rapid Restructuring of the Microbiome in Adult Zebrafish, Plos One, mai 2016.

A. C. Poole, L. Pischel, C. Ley, G. Suh, J. K. Goodrich, T. D. Haggerty, R. E. Ley, J. Parsonnet, Crossover Control Study of the Effect of Personal Care Products Containing Triclosan on the Microbiome, mSphere, mai 2016.