Verdens letteste materiale

Verdens nåværende letteste materiale veier 0, 2 milligram per kubikkcentimeter og kan lede strøm. Kjemikere spekulerer derfor på om materialet kan brukes i superlette batterier.

Dette er ikke røyk eller verket til en edderkopp, det er derimot verdens letteste materiale Aerografitt. Det er kullsvart, svamplignende, svært elastisk og ugjennomsiktig. (Foto: TUHH, Karl Schulte/DPA/Press Association Images/DPA/Press Association Images)

Materialet som har kapret rekorden som verdens letteste er kalt “Aerografitt”. Det består av et nettverk av porøse karbonrør flettet inn i hverandre tredimensjonalt på nano- og mikronivå. Aerografitt er svampaktig, kullsvart, kjemisk motstandsdyktig og ugjennomsiktig.

– Aerografitt utkonkurrerer klart alle lignende materialer. Arbeidet vårt skaper stor diskusjon i forskerverden. Det veier fire ganger mindre enn materialet som hadde plassen som verdens letteste før det, sier Matthias Mecklenburg til ScienceDaily.

Han er student ved Hamburg University of Technology (TUHH), og har vært med på å lage materialet sammen med andre forskere herfra og fra Kiel University (KU).

Materialet som nå er verdens nest lettest ble vist fram for verden så sent som i november i fjor. Det veide 0, 9 milligram per kubikkcentimeter. Dermed stjeler Aerografitt lett denne rekorden.

______________________