Jeg og blogg-jeget

(Foto: Flickr.com/ By xeni)
(Foto: Flickr.com/ By xeni)

Jeg har i min masteroppgave stilt spørsmålet: ”Hvordan konstruerer unge tenåringer en identitet i bloggformatet?”

Det er mye som påvirker konstrueringen av identiteten på en blogg. Bloggformatet har både mange muligheter og mange begrensninger.

Innleggene på bloggen er naturligvis der identiteten konstrueres. Her står forfatterne fritt til å velge hva som skal med. Det er mye påvirker denne utvelgelsesprosessen. I og med at bloggerne velger hva som skal postes får man aldri hele historien.

En bloggers hverdag

I bloggsjangeren er det en trend at postene skal ha et visst utseende, og det er blitt en slags mal for hvordan et blogginnlegg skal se ut. De fleste bloggerne følger denne malen. Det påvirker derfor hva de skriver om og ikke mist hvor mye de skriver. Malen er at innleggene ikke skal ha for mye tekst. Dette gjør ofte at de blir seende like ut.

I og med at bloggen kan leses av hvem som helst, blir det å beskytte seg selv noe som påvirker hva de skriver om. De poster derfor det de selv mener er passende å skrive om på bloggen.

Det typiske blogginnlegget er et slags sammendrag av bloggerens dag. Disse sammendragene forteller gjerne om bloggerens livsstil. De forteller for eksempel hva de har gjort den dagen, hvem de har vært sammen med, hva de har spist og hva de har hatt på seg.

Dette er bloggens hovedingrediens, og derfor også den viktigste måten de formidler hvem de er på til leseren. Ens livsstil er den materielle delen av selvet, altså en veldig konkret form av identiteten. Derfor er det ikke så rart at det er gjennom livsstilen vi blir kjent med bloggeren.

Hva skriver de ikke om?

Det er allikevel noen unntak, hvis bloggeren virkelig har noe viktig å fortelle, bryter de både malen om å skrive kort, og noen ganger tar de heller ikke like mye hensyn til hvem som kan lese bloggen. Disse innleggende gir leseren et mer nyansert bilde av identiteten.

Bloggen er en smal kanal. Dette gir bloggeren større kontroll over det bilde han gir enn til vanlig og derfor mulighet til å lage et glansbilde av seg selv. Dette er imidlertid ikke tilfellet. Innleggene gir et ærlig bilde av bloggerne fordi de forteller både om positive og negative sider ved seg selv.

Det må allikevel tas med i betraktningen at man ikke vet hva bloggeren lar være å skrive om, og det kan derfor være at bloggeren gir et bilde av en forbedret versjon av selvet.

Anniken Alice Aarebrot har skrevet masteravhandlingen ”Me, Myself and Blog-I. An analysis of how young teenagers construct a self-identity in the blog format” ved Det teologiske Menighetsfakultet.