Feil bilde av dataspillere

Hvem spiller dataspill? Den typiske aktøren er ikke nødvendigvis en ung, mannlig einstøing i skytekamp mot fremmede på nettet.

Publisert
 (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

Det er kanskje på tide å oppdatere synet på hvilken rolle digital lek spiller i dagens samfunn, skal vi tro Lina Eklund fra Stockholms Universitet. Hun har undersøkt hvordan vi bruker dataspill til å omgås andre mennesker.

Eklund mener vi går rundt med et feil bilde av hvem som spiller, og ikke minst hvem de spiller med.

Spiller med familie og venner

I dag er over 40 prosent av den svenske befolkningen engasjert i digitale spill, i en eller annen form. Halvparten av dem spiller sosiale spill, som altså innebærer kontakt andre mennesker.

Mange har kanskje inntrykk av at disse medspillere stort sett består av en neve tilfeldige datanerder i Tyskland eller Taiwan. Men slik er det ikke, ifølge Eklund.

Ifølge avhandlingen hennes var de vanligste spillpartnerne tvert imot venner, fulgt av familiemedlemmer.

Like leker best

Forskningen viser at dataspillerne også anså det som mer verdifullt å bruke tid på medspillende familie og venner. De mente også at det er lettere å samarbeide med kjente fra virkeligheten enn med fremmede på nettet.

Og selv når spillerne leker med ukjente, søkte de ofte andre spillere som ligner dem selv, for eksempel ved at de snakker samme språk eller begge er småbarnsforeldre, sier Eklund.

Digitale spill er blitt en del av vanlig hverdagsliv. De er blitt en hobby, ikke en subkultur, skriver Eklund i avhandlingen.

- Vi skaper en sosial verden når vi spiller spill med hverandre, uansett om vi leker en tradisjonell selskapslek eller digitale data- eller TV-spill, sier Eklund i en pressemelding.

Referanse:

Lina Eklund, The Sociality of Gaming : A mixed methods approach to understanding digital gaming as a social leisure activity, Stockholms universitet, 2012.