Bilde av granola med melorm, hentet fra forskernes brosjyre Insekter som kulinarisk delikatesse.

Svenske forskere vil friste oss med insektoppskrifter

Gresshopper, sirisser og melormer smaker godt, ifølge forskerne. Les oppskriftene deres på småkrypmat.

Selv om mange insekter er sunne og klimavennlige dyr å ha i maten, kniper mange fortsatt igjen munnen.

Vi er rett og slett ikke vant til å spise småkryp.

Men svenske forskere ved Högskolan i Kristianstad (HK) i Sverige har i to års tid jobbet med et prosjekt for å gjøre noe med den saken. De er opptatt av å gjøre insekter til et fristende alternativ, ifølge en pressemelding fra den svenske forskningsinstitusjonen.

Hvordan kan vi tilberede dem, og hvilke råvarer kan vi kombinere dem med?

Dette er noen av spørsmålene de har utforsket. Nå har de samlet en rekke oppskrifter i en brosjyre som er ment som en inngangsport til alle som vil ta insekter inn i kosten.

Vil bevare insektsmaken

Forskerne har fått mange millioner kroner fra næringslivet, med mål om å utvikle insektprodukter som folk vil kjøpe, ifølge prosjektets nettsider.

Et spørsmål i prosjektet har vært hva slags emballasje som best gjør at for at smaken fra insektene skal bevares.

Både gresshopper, sirisser og melormer er velsmakende, ifølge forskerne.

– Akkurat som okse, svin og lammekjøtt smaker ulikt, smaker også insektarter forskjellig, sier Johanna Gerberich ved mat –og måltidsvitenskap ved HK.

– Melormer smaker nøtteaktig og har smak av umami og korn.

– Sirisser smaker som popkorn med en touch av kylling og umami, sier hun i pressemeldingen.

Disse figurerer begge i det nye oppskriftheftet Insekter som kulinarisk delikatesse.

Fra marked i Bangkok. Forskere jobber med finne måter insekter kan bli en del av kosten også her i Norden.

Hvilke norske insekter kan du spise?

Kjøkkensjef og eier av restauranten Galt i Oslo, Björn Svensson, har tidligere servert tips til oppskrifter med norske insekter som du kan teste hvis du tør, i en artikkel på forskning.no.

– Maur kan du tørke i ovnen og bruke som krydder, sier han.

Og gresshopper og larver kan funke som snacks hvis du frityrsteker dem. Det er sånn man lager pommes frites av potetbiter.

Også var det sneglene, da. Hva gjør vi med dem?

– De må kokes i et par minutter før du tar dem ut av skallet med en tannpirker.

– Det beste er å steke dem i ovnen, kanskje med litt urteolje og persille, sier Svensson.

Nybakt melorm-brød

– Vi har tatt et helhetlig perspektiv og fått en hel del ny kunnskap, ikke bare om hva vi kan gjøre med insekter som ingredienser, men vi har også testet emballasjeløsninger og prosesser som trengs for at insektene skal kunne bli appetittlige, næringsrike og attraktive råvarer.

Det sier Karin Wendin, prosjektleder og professor i mat- og måltidsvitenskap, i pressemeldingen fra Högskolan i Kristianstad.

Og i oppskriftheftet finner vi blant annet denne oppskriften med melormer, som bærer hennes navn:

KARINS FROKOSTBRØD

En halv pose tørrgjær

2,5 dl vann

6-7 dl hvetemel

1 dl kokte, grovhakkede melormer

1 ts salt

1 ss rapsolje

Legg alle ingredienser i en bakebolle, men spar 1 dl hvetemel til utbaking. Bearbeid deigen i maskin med deigkrok i ti minutter. La deigen heve i cirka 30 minutter ved siden av ovnen eller, hvis du lager deigen om kvelden, la deigen heve i kjøleskap og bak brødet til frokost morgenen etter. Kna sammen deigen og form den til to baguetter eller 12 rundstykker. La brødene heve i ytterligere 30 minutter.

Inn i ovnen på 225 grader i cirka 15 minutter hvis du lager rundstykker og cirka 20 minutter hvis du lager baguetter.

Insekter som kulinarisk delikatesse, brosjyre