Nå skal de avsløre hemmeligheten som kan forandre vinnerens liv

– Premien vil forandre livet til vinneren for alltid, sier utviklerne av spillet Curiosity. Norsk spillekspert lar seg ikke imponere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Èn kube, èn vinner. Spillet Curiosity har engasjert flere millioner spillere verden over. (Foto: 22Cans)

I samarbeid med:


 

Denne saken er produsert av NRK.

Vanligvis er mobilspill laget for å underholde, men hva om spillet er en konkurranse, og premien kan forandre livet ditt?

Curiosity – What's Inside the Cube, het opprinnelig bare Curiosity, men ble endret slik at det ikke skulle forveksles med Mars-roveren Curiosity.

– Noe fantastisk er gjemt i midten av kuben

Spillet har engasjert flere millioner brukere verden over siden lanseringa i november i fjor.

Målet med spillet, som er tilgjengelig på Android og iOS, er å fjerne lag etter lag på en virtuell kube. Hver enkelt bit på kuben fjernes ved å trykke på skjermen, og alle spillerne samarbeider. Flere millioner biter må fjernes for å fullføre spillet.

Ifølge utvikleren, Peter Molyneux, venter det en overraskelse på innsida av kuben, og kun én heldig person får overraskelsen, når siste lag på kuben er fjerna.

– Det er noe fantastisk som er gjemt i midten av kuben. Premien vil forandre livet til vinneren for alltid, lokker utvikleren.

Nå er spillet i ferd med å avsluttes, og vinneren vil snart være klar.

Brukerne trykker på skjermen sin for å fjerne biter fra kuben. Om premien finnes på ordentlig vites ikke. (Foto: Skjermdump/Curiosity The Game)

Kun et PR-stunt? Det vites ikke, men spillet har i hvert fall fått mange ivrige spillere til å konstant trykke på mobilskjermen sin.

Spillekspert: – På grensa av hva man kan kalle et spill

Molyneux har flere spill på samvittigheten - blant annet har han utvikla spillene Dungeon Keeper, Populous og Black & White.

En del spillnettsteder og spilleksperter har vært kritiske til Curiosity-spillet. Alf Inge Wang, Professor i spillteknologi ved NTNU, er en av dem.

– Jeg syns dette er litt på grensa av hva man kan kalle et spill. Et av grunnelementene i den klassiske forståelsen av spill er at alle spillerne skal oppnå et mål. Hvis premissene for Curiosity stemmer, så er det kun mulig for en spiller å oppnå målet med spillet. Sånn sett likner det også ganske mye på et lotteri, der hovedhensikten er å bli den heldige vinneren, sier Wang til NRK.no.

«Lotteriet» imponerer ikke professoren. Han mener det rett og slett er ganske meningsløst, for et spill å være.

– Det nedslående med spillet er at selve gameplayet er stort sett uten mening og egentlig ganske kjedelig. Den eneste spenningen er om man en gang i framtiden vil nå målet og hva som vil skje. Men veien dit er veldig lang og avhenger av at svært mange kaster bort mye tid på meningsløs tidtrøyte, fortsetter han.

– Tror det er et PR-stunt

Ifølge Wang finnes det flere spill der ute som i likhet med Curiosity-spillet har hatt kollektive mål, men disse spillene har vært mer matnyttige.

– I spillet EyeWire så skal spilleren farge nerveceller - der det kollektive målet er å kartlegge millioner av nerveforbindelser i hjernen. Dette er veldig tidskrevende arbeid og er umulig å få utført kun av forskere. Man har derfor laget et spill, der man håper på at spillerne vil gjøre jobben for forskerne.

Flere av spillnettsidene som har vært kritiske til Molyneux' prosjekt, tror hele spill-prosjektet kun er et aldri så lite PR-stunt. Den spådommen kan Wang slenge seg på.

– Peter Molyneux er kjent for å skape enorme forventinger til nye konsepter. Jeg tror at dette er et PR-stunt for å avdekke hans neste prosjekt, men dette er ren spekulasjon.

Powered by Labrador CMS