Hva skal vi med flere bilder i sekundet?

Nå kan du se finere og mykere fotballkamper, panorerende actionscener og spillopplevelser uten hakk på Youtube. Forsker mener 60 bilder i sekundet er veien å gå for film og TV, men at vi ikke jubler med det første.

Publisert

I nesten hundre år har normalen i spillefilm vært å vise 24 bilder i sekundet. På nettvideotjenesten Youtube har det inntil nylig vært mulig å laste opp videoer på maksimalt 30 bilder i sekundet, men nå kan du laste opp og se filmer med 60 bilder i sekundet.

Her kan du se traileren til den kommende filmen The Avengers: Age of Ultron med 60 bilder i sekundet. Men bare i nettleserne Google Chrome og Safari:

God utvikling for sport og action

Men trenger vi denne finpolerte bildeflyten, og hva som er det som skiller 60 bildeoppdateringer i sekundet fra filmen vi er vant til å se?

Fjernsyn, skjerm og lerret tegner en mengde bilder i sekundet for å få folk til å forestille seg at det ikke er enkeltstående bilder, men film. Menneskeøyet kan observere et sted mellom 200 og 300 bilder i sekundet, og likevel er det en betydelig forskjell på 30 og 60 bilder i sekundet. Når kameraet beveger seg raskt så kan det oppleves ganske hakkete med 24 bilder i sekundet.

Professor Andrew Perkis ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon ved NTNU sier at vi ikke vil juble første gang vi ser TV og film med 60 bilder i sekundet. 

Professor Andrew Perkis ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon ved NTNU (Foto: NTNU info/ Rune Petter Ness)
Professor Andrew Perkis ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon ved NTNU (Foto: NTNU info/ Rune Petter Ness)

- Dette er en utvikling god for sport og actionfilm. Alt blir jo mykere og bedre med 60 rammer, men man merker det best på sport, spesielt bilder i langsom film, sier han.

Perkis mener det ikke er nok å øke bildefrekvens uten og samtidig øke oppløsningen i bildet. Han sier kringkastingsbransjen sikkert vil gå mot 120 bilder i sekundet en gang i framtiden.

- NRK forut sin tid

Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) har merket seg den økende interessen for neste generasjon-TV-ene Ultra High Definition Television (UHDTV). Men de mener at det er fem faktorer som gjør at seeropplevelsen blir bedre: Oppløsningen på bildet, høyre bildefrekvens, utvidet dynamisk område (høyere bit per fargekanal/HDR), bredere fargespekter og mer avanserte lydsystemer.

Arild Hellgren som er distribusjonssjef i NRK sier man ser en god utvikling og at de per nå ikke har planer om å gå opp til 4k-oppløsning med 100 bilder i sekundet, men at det vil komme når det blir praktisk og økonomisk mulig. Han påpeker at det blir meningsløst å snakke om superoppløsningen 4k uten å snakke om betydelig bedre bildefrekvens. Hellgren jobber også internasjonalt gjennom Den europeiske kringkastingsunionen (EBU).

- Å gå opp i flere detaljer med mindre bilder vil ikke gi det gode resultat for folk. Blant kringkastere har NRK en av de beste bildekvalitetene gjennom kabel og satellitt med oppløsning på 720 piksler og bildefrekvens på 50. TV2 kjører vel også likt, mens TV3 går for 25 bilder. Vi har kjørt høyere kvalitet lenge, sier Hellgren.

Han mener Youtube ikke har vært for raske med utviklingen av bildefrekvensen, og at NRK har vært forut sin tid.

60 bilder er ikke uvanlig 

I dataspill har 60 bilder i sekundet vært tilgjengelig lenge. Bildeflyten i data- og tv-spill krever mye, men datamaskiner utstyrt med avanserte kjerner, prosessorer og skjermkort kan kjøre spill med langt over 60 bilder i sekundet. På spillkonsoller som Playstation 4 og Xbox One er det ofte vanlig at spillene fremdeles holdes på en maksgrense på 30 bilder per sekund. Det er fordi mange liker det og sier at det får spillet til å føles som en film.

De bildefrekvensene vi bruker i dag er resultater av mye eksperimentering og fordi filmskapere prøvde seg frem. De store Hollywood-studioene har ikke planer om å gå fra 24 bilder i sekundet blant annet fordi noen mener film fort fremstår som overdrevet og kunstig med 48 bilder i sekundet. 

Seere var både skeptiske og spente da storfilmen Hobbiten kom på lerretet i 2012. På utvalgte kinoer skulle filmen, som den første i verden, vises med dobbel bildefrekvens. Ikke med 24, men altså 48 bildeoppdateringer i sekundet. Regissør Peter Jackson tok opp filmen i denne bilderaten fordi han mente bildet ville bli klarere og lettere å se.

Bildefrekvens er én side

En bedre bilderate vil ifølge Perkis oppleves som en bedre opplevelse. Men han sier det er snakk om et komplekst bilde, og at bedre bevegelser i bildet ikke har betydning i all video.

- Det er en rolig og god opplevelse for persepsjonen, og man opplever mindre støy, som er behagelig. Alt dette kommer også an på innholdet. Ser du på en som leser nyheter på Dagsrevyen spiller det ingen rolle om det er 30 eller 60 bilderammer. Men når du ser en bil som kjører flere kilometer i timen og kameraet panorerer raskt, vil 24 eller 25 bilder i sekundet oppleves som hakkete. Store filmer unngår å panorere raskt, men sånn er det nok ikke i TV, sier Perkis. 

Steinar Bjørlykke som er teknologisjef i NRK Trøndelag mener løsningen på Youtube er fornuftig.

- Siden alle skjermer som Youtube sitt innhold vises på er progressive, er det fornuftig av Youtube å distribuere i 50 eller 60 helbilder i sekundet da dette vil gi høyere opplevd kvalitet, skriver Bjørlykke til forskning.no.