Vil ha mindre kurap

Forskere jobber for å utvikle en ny gresstype som gjør at kuer raper mindre. Årsaken er ønsket om å redusere utslippene av metangass.

"Det er ikke så enkelt å høre at kuer raper, men de slipper ut metangass så å si hele tiden. Arkivfoto: Jon Schärer, Bioforsk."

Metangass har 21 ganger høyere oppvarmingseffekt enn karbondioksid, og man regner med at 14,3 prosent av menneskenes bidrag til den globale oppvarming skyldes metangassutslipp.

Og det er her kua kommer inn i bildet: Hver gang en ku raper, slippes metangass ut i atmosfæren. En enkelt melkeku kan produsere mellom 550 og 700 liter metan per dag.

Det er siste utgave av tidsskriftet Chemistry & Industri som forteller at forskere i organisasjonen Gramina fra Australia og New Zealand forsker på en ny type gress.

Håpet er at dette skal føre til lavere metanutslipp - og i tillegg at gresset kan vokse i varmere klima enn dagens typer.

Raper drivhusgasser

Når gress fordøyes i kuvomma, oppstår det en gjæringsprosess. Denne foregår uten tilgang på oksygen, som igjen fører til overskudd av hydrogen.

Drivhusgassen metan skapes når bakterier katalyserer en reaksjon mellom hydrogen og karbondioksid.

- Du kan ikke akkurat høre at en ku raper, men de slipper likevel konstant ut metangass, sier David Beever.

Han er internasjonal kostholdsdirektør for det britiske firmaet Richard Keenan.

Utslipp av metangass fra kurap står for anslagsvis 3 prosent av de samlede drivhusgassutslippene i Storbritannia.

Testet i drivhus

Gramina-forskerne vil bruke en spesiell teknologi for å undertrykke ensymet O-methyl transferase. Når dette enzymet undertrykkes, lettes fordøyelsen, kua raper mindre og slipper ut mindre metan, er forskernes teori.

Dette nye gresset er allerede testet i laboratorier og drivhus, og man planlegger nå feltstudier.

Nå er imidlertid ikke alle forskere enige i at den nye gresstypen vil redusere metangassutslippene fra kumager.

Alistair Macrae ved universitetet i Edinburgh mener utslippene tvert i mot vil øke, på grunn av kyrnes bakterieflora i magen.

En annen forsker, professor Ian Givens ved universitetet i Reading, mener lettere fordøybart fôr kan øke metangassutslippene, men at dette vil utjevnes på grunn av at det nye fôret vil øke melkeproduksjonen.