Unngå katta i boligsekken

Ny bok skal redde oss fra de verste brølerne på boligmarkedet. 50 prosent av feilene oppdages etter at klagefristen er løpt ut

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: www.colourbox.no)
(Foto: www.colourbox.no)

- Hver femte boligkjøper oppdager skjulte feil og mangler etter boligkjøpet. Dette kan bli svært kostbart på toppen av et ofte sprengt budsjett, forteller Kim Robert Lisø, forskningssjef ved SINTEF Byggforsk til forskning.no.

Han og en rekke andre forskere vil nå gjøre livet lettere for fremtidige kjøpere med Boligkjøperboka.

Første i sitt slag

Forfatterne påpeker typiske feil og mangler ved boliger som kjøperen bør være oppmerksom på. Boka rommer også kjøpevettregler fra Forbrukerrådet.

- Det er første gang det lages en slik bok som fremstiller alle sider ved boligkjøp, fortsetter Lisø.

- Vårt livs største investering foregår ofte etter en hektisk visning. Vi satser millioner og binder økonomien i tiår fremover. Med denne boka kan kjøper unngå fellene.

Boka omtaler alt fra kritiske punkter som våtrom, drenering og kjeller til de generelle kravene for nye boliger i gjeldende byggeforskrifter, samt hva eierskifteforsikringer egentlig dekker.

Spinkle opplysninger om varen

I dag skal selger opplyse om kjente svakheter, men boligkjøper plikter selv å undersøke. De som ikke undersøker nærmere, står i fare for å oppdage store brølere etter at klagefristen har løpt ut. Da blir de selv sittende med regninga.

Mange vet dessuten ikke at takst og prospekt på en eiendom ikke gir detaljerte opplysninger om boligens tilstand.

"SINTEF Byggforsk: Boligkjøperboka. 2009"
"SINTEF Byggforsk: Boligkjøperboka. 2009"

- Kjøperen må selv stille spørsmål og avdekke mangler der taksten kun antyder feil. Boligkjøperne har ofte urealistiske forventinger, og tror de kjøper noe som er perfekt, sier Lisø.

En egen tilstandsrapport er per i dag ikke obligatorisk fra selgers side. Den må kjøper eventuelt skaffe på egen hånd.

For kort klagefrist

I dag selges en bolig med fem års reklamasjonsrett. Det vil si at kjøper har samme klagefrist på boligen som på vaskemaskiner og fjernsyn.

- Boligen er selve livsinvesteringen for de fleste av oss. Forbrukerrådet jobber aktivt med å øke reklamasjonen til minst ti år. Norge ligger langt etter andre land her. 50 prosent av feilene ved boligen oppdages etter seks år, forteller rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet i Oslo til forskning.no

Et politisk spørsmål

Forbrukerrådet har lenge arbeidet for at norske myndigheter skal pålegge selger å legge ved en obligatorisk tilstandsvurdering av boligen ved salg.

- Det er forbrukeren som sitter igjen med regninga dersom feilene oppdages for sent. Vi mener at avhendingsloven er for selger- og boligspekulantvennlig, sier Vinje.

Barne- og likestillingsdepartementet  har nå sendt ut forslag  (NOU 2009:6) om obligatorisk tilsynsvurdering med høringsfrist 1. oktober. Likevel er det påfallende lite interesse for problemet blant politikerne.

- Forbrukerpolitiske spørsmål var så å si fraværende i høstens valgkamp. Per i dag har vi ikke større rettigheter ved et boligkjøp enn når vi kjøper en mobiltelefon, avslutter Lisø ved SINTEF Byggforsk. 

Referanse:

SINTEF Byggforsk: Boligkjøperboka. 2009
 

Powered by Labrador CMS