Musefostre skadet av p-piller

Den ekstra østrogenmengden forårsaket av p-piller påvirker fosterutviklingen hos mus. Dermed er det grunn til å se opp også for oss mennesker.

Gravide kvinner kan uten å vite det utsette sine ufødte barn for skadelige mengder av hormonet østrogen, skriver Nature.

Forskere har nemlig påvist at ørsmå mengder av dette hormonet som finnes naturlig i kroppen, men også kunstig i blant annet p-piller og visse typer plast, kan gi til dels alvorlige misdannelser hos mus.

Mister formeringsevnen

Både forskere og miljøvernorganisasjoner har lenge kjent og advart mot farene ved å spre hormoner og hormonhermere i naturen, noe som blant annet skjer ved at hormonene i p-piller havner i kloakk og avløpsvann. Det kan blant annet føre til at amfibier og fisk mister evnen til å formere seg.

Nå fremstilles østrogen og hormonforurensning også som en mulig trussel mot vår egen helse.

"Hormonhermere er en trussel mot naturen - og oss mennesker."

Ikke alle indisiene kommer fra laboratoriet, skriver Nature. Blant annet ble det påvist allerede på 1950-tallet at kvinner som brukte det østrogenholdige middelet diethylstilbestrol, fødte barn som senere utviklet misformede kjønnsorgan.

Plastikk og hermetikk

Forskerne som nå refereres i Nature studerte virkningen av vanlig østrogen. Dette førte til studier av bisphenol A, et kunstig, østrogenliknende stoff som blant annet finnes i visse typer plastikk som brukes sammen med hermetikk. De frykter at stoffet kan lekke inn i maten ved høye temperaturer.

De så også på en østrogenkomponent i p-piller, ethinyl estradiol. Omtrent tre prosent av europeiske kvinner blir gravide mens de går på slike piller.

Forskerne ga gravide mus en mengde av stoffet som - korrigert for kroppsvekst etc. - tilsvarer det dobbelte av det en kvinne ville fått i seg. De ga en annen gruppe gravide mus en mengde bisphenol A som tilsvarer bare en femtedel av det vi får i oss.

Forstørret prostata

Hannmus født fra begge grupper ble født med til dels sterkt forstørret prostata. Forskerne tror det økte nivået av det kvinnelige kjønnshormonet østrogen i livmoren gjør cellene som skal lage prostatakjertelen hyperaktive. Prostatakjertelen finnes som kjent kun hos hanner.

Forstørret prostata fører til mange problemer senere i livet. I hvert fall hos mennesker. Men disse forsøkene ble som sagt gjort på mus?