En grapefrukt om dagen...

Nylig opererte hjertepasienter kan redusere kolesterolnivået i blodet betraktelig, dersom de spiser en grapefrukt hver dag, ifølge ny studie.

Publisert

Studien, som ble ledet av Hebrew University i Jerusalem, føyer seg inn i rekken av resultater som peker mot at sitrusfrukter har en positiv effekt på hjertet.

Men la det være sagt; ikke alle bør umiddelbart kaste innpå grapefrukt.

Forskerne advarer folk som bruker reseptbelagte medisiner mot å spise frukten, hvis de ikke har sjekket med lege eller farmasøyt om medisinen påvirkes av inntaket.

Pasientene som spiste enten rød eller hvit grapefrukt over en periode på 30 dager, hadde en klar nedgang i fettstoffer i blodet. De som ikke spiste frukten opplevde ingen nedgang, melder universitetet.

Grapefrukt i en måned

- Grapefrukt har en antioksidant med en virkning som er helsemessig fordelaktig, sier lege Shela Gorinstein ved Hebrew University.

Fruktinntaket pågikk i 30 dager, sammen med vanlige balanserte måltider. Studien fra Hebrew University, et samarbeid Kaplan Hospital og forskere fra Singapore og Polen, inkluderte 57 pasienter.

"Lege Shela Gorinstein ledet studien. Her er hun fotografert blant folk og frukt på markedet Mahane Yehuda i Jerusalem. Foto: Sasson Tiram."
"Lege Shela Gorinstein ledet studien. Her er hun fotografert blant folk og frukt på markedet Mahane Yehuda i Jerusalem. Foto: Sasson Tiram."

De hadde alle høye nivåer av kolesterol i blodet, og nylig vært gjennom en koronar bypass-operasjon.

Det innebærer at man opererer inn nye blodårer som omgår forsnevringer i hjertets egne årer. Pasientene tok heller ikke medisiner mot høye kolesterolnivåer.

Nødvendig med kolesterol

Det har vist seg at kronisk høye nivåer av kolesterol i blodet utgjør en hovedrisikofaktor for hjertesykdom. Men tro ikke at dette fettstoffet bare representerer trøbbel.

Kolesterol er faktisk helt nødvendig for cellene i menneskekroppen - rett nok i passelige doser.

Saken er den at kroppen vår lager nok av stoffet selv. Dermed skaper usunne matvaner proppet med fett og sukker problemer. Da er er jo ett alternativ å bytte pommes frites og potetgull med sitrusfrukter…

Forskerne antar at både fersk grapefrukt og juice har den samme effekten. Men rød grapefrukt viste seg mer effektiv enn hvit, ifølge studien.

Les mer:

Studien er publisert online i Americal Chemical Society’s Journal of Agricultural and Food Chemistry, og trykkes i papirutgaven av tidssskriftet 22. mars 2006.