En ren ketodiett inneholder mye kjøtt og mat med lite karbohydrater
En ren ketodiett inneholder mye kjøtt og mat med lite karbohydrater

Lavkarbo:
Keto-diett er bare sunt i korte perioder, ifølge ny forskning på mus

- Dette burde absolutt ikke motivere folk til å prøve dietten, advarer norsk forsker.

Publisert

Keto-diett er en type lavkarbodiett som er et kosthold med mye fett og veldig lite karbohydrater. Dette lurer kroppen til å brenne fett. På grunn diettens lave karbohydratinnhold får kroppen lavere blodsukkernivå. Kroppen går inn i en sulttilstand, selv om du ikke sulter. Dermed brenner kroppen fett i stedet for karbohydrater.

Kroppen brenner ketonlegemer, som er ufullstendige nedbrytningsprodukter av fett, som et alternativt drivstoff. Når kroppen brenner disse, øker antallet av noe som kalles gamma delta T-celler, ifølge en ny studie fra Yale University.

Dette celler som beskytter vevet i kroppen din, sier hovedforskeren bak studien, Vishwa Deep Dixit, i en pressemelding.

Kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer

I studien fikk mus en diett hvor 90 prosent av kaloriene var fett. Mindre enn én prosent kom fra karbohydrater.

Etter en uke på denne dietten hadde musene lavere blodsukker og redusert betennelse. Men når kroppen er i sultmodus uten å egentlig være sulten, lagres fett selv om den forbrennes.

Når de fortsatte lavkarbodietten etter en uke, spiste de mer fett enn det de kunne forbrenne og flere utviklet diabetes og fedme. Dette var fordi de fikk færre av immuncellene i fettet, ifølge studien.

– I mange slike dietter øker man inntaket av fett. Hvis dette er mettet fett, øker risikoen for høyt LDL-kolesterol og hjerte- og karsykdommer, sier Jøran Hjelmesæth til forskning.no. Han er senterleder ved senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold og professor i avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin på Universitetet i Oslo.

– I denne studien viser man at de positive helseeffektene bare varer en uke. Som en diett er ikke korttidseffekten noe å anbefale og har veldig lite relevans for personer der ute, sier Jøran Hjemesæth.
– I denne studien viser man at de positive helseeffektene bare varer en uke. Som en diett er ikke korttidseffekten noe å anbefale og har veldig lite relevans for personer der ute, sier Jøran Hjemesæth.

Omstridt diett

På tross av at lavkarbodietter ofte betyr at du spiser mye kalorier, har metoden blitt tilknyttet vekttap og bedre metabolisme i overvektige mennesker og redusert betennelse i mus.

Spesielt mye fett og karbohydrater i det vestlige kostholdet er hovedkilden for fedme og er tilknyttet kroniske lidelser, som diabetes, hjerte- og karsykdommer og leddgikt, skriver forskerne i studien.

– I flere typer lavkarbodietter er det fokus på å spise mye kjøtt og flesk. Dette er ikke bra for hverken helsa eller miljøet. Den positive effekten av en diett som inneholder lite karbohydrater og mye fett, er at en slik diett kan gi større metthetsfølelse, sier Hjelmesæth.

Ifølge Hjelmesæth kan de som ønsker en rask vektreduksjon i begynnelsen ha nytte av knekkebrødkuren, som også er anbefalt noen uker før fedmeoperasjon. Dette er en lavkaloridiett, hvor du spiser mindre enn 1200 kilokalorier per dag, hovedsakelig bestående av knekkebrød, magert pålegg og et lett middagsmåltid.

Ikke sikre på resultatene

Forskerne fra Yale peker på tidligere studier som viser andre resultater enn deres egne.

I en studie fra 2017 ga amerikanske forskere lavkarbodiett til mus annenhver uke. Eldre mus overlevde lengre og fikk bedre hukommelse. I en annen studie fra 2007 så de en reduksjon i vekt over en 12 ukers diettperiode.

Dette skiller seg fra den nye Yale-studien. Der så forskerne økende fedme i mus etter en uke på lavkarbodiett. De påpeker at forskjellen mellom diett kan ha vært avgjørende. De ga sine mus 10,4 prosent kalorier fra protein, i motsetning til studien fra 2007 som bare ga mus 4,5 prosent.

Betyr ikke at det tilsvarende gjelder for mennesker

Ifølge forskerne bak den nye studientrenger vi en stor klinisk studie under kontrollerte forhold før dietten kan anbefales som en god, alternativ kostholdsplan. Denne studien må hjelpe oss å forstå mekanismen bak metabolske og immunologiske fordeler eller skader denne dietten kan gi mennesker som er overvektige og har høyere risiko for diabetes.

– Dette er basalforskning, altså grunnforskning og ikke klinisk forskning med behandling av mennesker. Mus er ikke menn. At slik forskning viser at en ketogen diett har positive eller negative effekter på mus betyr ikke at tilsvarende gjelder hos mennesker, sier Hjelmesæth.

Han mener at dietten de har brukt i studien ikke er noe folk bør prøve seg på hjemme.

– I denne studien viser man at de positive helseeffektene bare varer en uke. Som en diett er ikke korttidseffekten noe å anbefale og har veldig lite relevans for personer der ute. Dette burde absolutt ikke motivere folk til å prøve dietten, sier Hjelmesæth.

Referanser:

Goldberg, E.L., Shchukina, I., Asher, J.L. mfl. (2020).« Ketogenesis activates metabolically protective γδ T cells in visceral adipose tissue.» Nat Metab (2, 50–61), doi: https://doi.org/10.1038/s42255-019-0160-6

Adam R. Kennedy, Pavlos Pissios, Hasan Otu ,Bingzhong Xue ,Kenji Asakura , Noburu Furukawa, Frank E. Marino, Fen-Fen Liu, Barbara B. Kahn, Towia A. Libermann, & Eleftheria Maratos-Flier. (2007). A high-fat, ketogenic diet induces a unique metabolic state in mice. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism (Vol. 292, No. 6)

doi: https://doi.org/10.1152/ajpendo.00717.2006

John C. Newman, Anthony J. Covarrubias, Minghao Zhao, Xinxing Yu, Philipp Gut, Che-Ping Ng, Yu Huang, Saptarsi Haldar & Eric Verdin. (2017) Ketogenic Diet Reduces Midlife Mortality and Improves Memory in Aging Mice. Cell Metabolism. (Vol 26, ISSUE 3), doi: https://doi.org/10.1016/j.cmet.2017.08.004

P. Jirapinyo, A. Devery, S. Sarker, G & Williams, C. C.Thompson. (2018). A Comparison of Diet Plan Outcomes in Diabetes Management: A Systematic Review and Meta-Analysis, Digestive Disease Week publisert i Gastroenterology.

doi: https://doi.org/10.1016/S0016-5085(18)33537-6