Kaffe for korttidsminnet

Den eldgamle sorte drikken får faktisk fart på toppetasjen. Deler av den, i hvert fall.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Korttidsminnet kan bli bedre av moderat kaffedrikking, ifølge en studie.

Et forskerteam fra Østerrike har skannet hjernene til 15 frivillige som tok en hukommelses- og konsentrasjonstest i to omganger.

De ble enten gitt en kopp kaffe med 100 milligram koffein, eller en koffeinfri kaffedrikk, før fMRI-skanningen begynte.

Teamet merket klare forskjeller i hjerneaktiviteten til de som drakk koffeinholdig kaffe.

"Hva man spiser til kaffen kan uomtvistelig også virke inn på kropp og helse, men det er en annen studie..."
"Hva man spiser til kaffen kan uomtvistelig også virke inn på kropp og helse, men det er en annen studie..."

- Begge grupper opplevde aktivitet i hjernedelen som styrer hukommelse. Men de som hadde drukket kaffe med koffein fikk en merkbart større aktivitet.

Det opplyser forsker Florian Koppelstätter til New Scientist. Han har utført studien sammen med kolleger ved Medical University i Innsbruck i Østerrike.

Testpersonene med koffein i blodet opplevde også bedre prestasjoner i en test som måler hukommelsesfunksjonen.

Koppelstätter understreker at man foreløpig ikke har sett på hvor lenge minne-effekten av kaffen varer, eller andre effekter kaffe har på hjernen.

Men uansett; det tør være kjent at intelligensen ikke øker proporsjonalt med antall kopper kaffe.

- To kopper kan bedre hukommelsen din, men tro ikke at du blir en intellektuell ved å drikke flere, sier Koppelstätter til HealthDay.

Les mer:

New Scientist: Coffee’s effects revealed in brain scans

HealthDay: Coffee Perks Up Short-Term Memory

Powered by Labrador CMS