Feit og smart?

Hvorfor er nyfødte barn så feite? I forhold til andre nyfødte veier menneskebabyer fire ganger mer enn man skulle forvente. Det er fordi de er så smarte, mener noen forskere.

Logikken må derfor bli at desto feitere en baby er, jo smartere er han eller hun.

Ikke nødvendigvis, men portugisiske forskere mener å ha en funnet en klar sammenheng mellom størrelsen på nyfødtes hjerner og kroppsvekt.

I forhold til andre nyfødte veier menneskebabyer fire ganger mer enn man skulle forvente, og stor hjerne og mye fett henger sammen hos de vel 1 000 nyfødte portugiserne har forsket på.

Evolusjonært forklarer forskerne dette med at hjernen som organ krever en mengde med energi. Og fordi mennesket har så stor hjerne får vi feitere babyer enn andre pattedyr eller primater.

Det er sikkert alle gravide kvinner veldig takknemlige for?

Energikrevende

Tidligere studier har vist at opp til 60 prosent av energien til et barn de tre første leveårene går direkte til hjernen som utvikles noe enormt i denne perioden.

Forskerne mener deres teori også støttes av nyere forskning på våre forfedre. Deres voldsomme utvikling av hjernen kan ha vært initiert av en markant forbedring i type og mengde mat våre forfedre fikk i seg.

Andre forskere som tidligere har prøvd å forklare nyfødtes ekstremt høye kroppsvekt, har ment det er en kompensasjon for manglende kroppshår, og skal virke isolerende.

Imidlertid burde denne forklaringen tilsi at barn født i varme strøk skal være tynnere enn barn født i arktiske strøk, og dette er ikke tilfellet.

Sikkerhetssystem

Forskerne fra Portugal mener de nyfødtes fettlager fungerer som et slags sikkerhetsnett fra det øyeblikket de blir født til hjernen er godt utviklet.

"Stor hjerne krever mye energi."

Barn kan som kjent ikke spise selv eller gjøre så mye annet på egenhånd de første årene, og forskerne foreslår at dette fettreservet fungerer som en buffer mot dårligere tider.

Denne teorien støttes av observasjonen av at underernærte barn ofte viser klare tegn på skader i hjernen senere i livet, samtidig som underernæring blir ansett som en akutt dødelighetsfaktor hos barn.

Det darwinistiske seleksjonstrykket bak de nyfødtes fettlager mener forskerne er hjernens egne kognitive evner som læring, resonnering og hukommelse.

Hamilton R. Correia 1 *, Sandra C. Balseiro 1, Elisabete R. Correia 2, Paulo G. Mota 1, Manuel L. De Areia: 1. Why are human newborns so fat? Relationship between fatness and brain size at birth