Dette bildet er trolig tatt mellom 1930 og 1940. Men det var ikke slik hagen opprinnelig så ut. Her ser du de stramme linjene i hagearkitekturen etter omgjøring av hagen.(Foto: Oslo Museum)
Oscarshall er ansett som en arkitektonisk perle. Nå har forskere gravd frem og gjenskapt den 170 år gamle hagen
– Vi var heldige med at de begynte å fotografere på denne tiden, sier professor Annegreth Dietze-Schirdewahn om hageanlegget fra 1850-tallet. I sommer kan du besøke den gjenskapte slottsparken.
Da kong Oscar den 1. og dronning
Joséfine fikk bygget Oscarshall på midten av 1800-tallet, ble ingenting
overlatt til tilfeldighetene.
Det såkalte sommerslottet på Bygdøy, ved Frognerkilens bredd i Oslo, ble tegnet av en av de fremste
arkitektene for sin tid, Johan Henrik Nebelong. Han var opptatt av at
bygningene og parken rundt skulle stå i stil og henge sammen i nygotisk
stil.
Romantiske, slyngende stier skulle
følge kurvene i terrenget, som Kongehuset beskriver det på sine nettsider.
Fikk stor omgjøring – skulle bli mer moderne
Parken var frodig. Store syrinbusker
bredte seg over plenen. Gangstien ålet seg fra slottet og ned til fjorden
forbi forseggjorte fontener.
Det første hageanlegget ble planlagt og utført fra 1847
til 1853. Utformingen ble beholdt og beplantningen videreutviklet fram til
omkring 1870, ifølge Annegreth Dietze-Schirdewahn. Hun er professor i hagekunsthistorie på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
På 1930-tallet, lenge etter arkitekt Nebelongs
død, skjedde det noe. Parken var ikke moderne lenger. Den fikk en større omgjøring for å
passe bedre inn i hagetrendene i en ny, moderne tid.
– Var ikke tidsriktig
– Den fikk en ganske dramatisk
endring, forteller Annegreth Dietze-Schirdewahn til forskning.no.
Tidsånden skulle gjenspeiles i hagen. Hagearkitekturen ble strammere. Gangstien slynget seg ikke lenger, men gikk i en
rett linje tvers igjennom hagen. Buskene som ble anlagt i rette linjer, skulle
klippes og holdes jevne.
– Det var tidstypisk for 1930-tallet,
men ikke tidsriktig mot slottet eller bygningen. Det var litt for stramt –
opprinnelig var det mer frodig og mer organisk.
Oppsettet fra 1930-tallet har stått
frem til nylig. Var det mulig å finne tilbake til Nebelongs opprinnelige
utforming?
Ikke gode kart
Slottsforvaltningen begynte å
undersøke mulighetene for at hagen kunne tilbakeføres til sin opprinnelige
form.
Dietze-Schirdewahn og kollega Bjørn
Anders Fredriksen på NMBU fikk hovedansvaret. De er begge forskere i tillegg
til å være landskapsarkitekter, og mye vitenskapelig kunnskap har gått med til
prosjektet.
De begynte å gå gjennom arkiver med fotografier, beskrivelser og regnskapsmateriale for å finne ut hvordan arkitektene hadde tenkt da de anla hageanlegget for mer enn 170 år siden.
Mye av grunnlaget deres lå i Fredriksens doktorgradsavhandling fra NMBU i 2012, som handlet nettopp om hagekunsten på Bygdø kongsgård på 1800-tallet.
Det var flott å se at dronningen selv var så opptatt av arbeidet. Hun har flere ganger vært innom, sett på og diskutert
Annegreth Dietze-Schirdewahn
– Vi visste at det ikke fantes gode
kart. Nebelong har bare levert en overordnet tegning og vi vet at slottsgartner Clausen har endret og supplert mye i den, forteller hun.
Annonse
Prosjektet ble dermed ganske omfattende. Forskerne fikk ingen oppskrift servert på hvordan de kunne skape en hage som var så lik den opprinnelige som mulig.
Forskerne ønsket å finne ut hva som virkelig ble realisert av Nebelongs og
Clausens ideer.
Et lystslott
«Nebelongs tidlige tegninger viser slottet liggende på en naken klippe, trolig med referanse til ideen om middelalderske slott», refererer Dietze-Schirdewahn fra prosjektrapporten deres.
Tegninger fra 1849 viste hvilke idéer som fantes for hageanlegget. På grunnlag av disse tegningene godkjente kongen planene.
Beplantningen i hagen stod slottsgartner Henrik Wilhelm Clausen for. Han og Nebelong var ofte uenige om hva som var mulig å gjennomføre.
På en annen tegning fra Nebelong fra 1851 kunne forskerne se at det var gjort store endringer i tegningene siden 1849.
Da Oscarshall sto ferdig i 1852,
fungerte det som et lystslott for kong Oscar den 1. og dronning Joséphine. Det
var en slags kongelig fritidsbolig.
På lystslottet var de mer private,
fritatt for plikter og formaliteter.
Viktig nygotisk monument
Kong Oscar den 1. døde i 1859, og i
1863 solgte sønnen hans, kong Karl den 4., slottet til den norske staten. I
ettertid har likevel kongen disponert slottet.
Fra 1882 har imidlertid hele anlegget
vært tilgjengelig for alle, da kong Oscar den 2. gjorde om slottet til et
museum og åpnet det for publikum.
Annonse
Oscarshall anses for å være en av romantikkens hovedverk i Norge, skriver SNL. Ikke minst er den et viktig monument over nygotisk stil. Det gjelder både bygningene og parken
rundt.
Kong Oscar den 1. og dronning Joséfine
ville gi norske håndverkere og kunstnere muligheten til å vise hva de er gode
for, som Kongehuset skriver det på sine nettsider.
Gjenbrukt gangsti
Forskerne måtte forsøke å finne mer
enn 90 år gamle spor etter den opprinnelige slottshagen. I 2019 begynte
Dietze-Schirdewahn og Fredriksen å planlegge utgravningene.
Kunne de klare å finne spor etter den
gamle gangstien og andre elementer i hagen?
– Vi fant den opprinnelige stien. Det gamle stifundamentet har vi gjenbrukt, forteller Dietze-Schirdewahn.
Fordi så mye av det gamle var bevart,
kunne det brukes på nytt og restaureringen ble litt mer økonomisk.
En ny sti ble lagt rett oppå
fundamentene av den gamle.
Representasjon og rekreasjon
At kongelige satt og filosoferte i
Røkepaviljongen eller vandret ned stien til fjorden, føles litt fjernt. Hva var
det egentlig de kongelige brukte hagen til?
I kongelige anlegg på denne tiden var
representasjon viktig, forteller Dietze-Schirdewahn.
– Man skulle anlegge en hage i
tidstypisk ånd med den fremste kunnskapen man hadde om hagekunst og hagekultur. Da viste man
seg frem som et moderne kongehus den gangen.
Annonse
Så har du det mer jordnære aspektet,
det samme som når du går ut i din egen hage, på din egen balkong eller ut i
parken.
– Det har en betydning for det å
oppholde seg der: nyte, sitte ute og vandre rundt i sin egen hage uten at det
blir for mange forstyrrelser.
Tuja som attraksjon
Dietze-Schirdewahn og Fredriksen fant mange fotografier som avslørte helhetsuttrykket av
anlegget, men også detaljer.
– Vi var heldige med at de begynte å
fotografere på denne tiden. Vi finner en del interessant på bilder som vi i dag
kan bruke til å tolke hvor stien går, hvor huset står og å tolke vegetasjon,
forklarer hun.
Bildene kan være til hjelp for å finne
ut hvilke typer stauder og busker som har stått i hagen, og hvor. Slik kan de
finne frem til tidsriktige planter.
De har også brukt Slottsarkivet i
Stockholm, som inneholdt historiske plantelister.
Noen av plantene i hagen kjenner du
sikkert. Hagen bugner av syrin. Du kan også finne gullregn og spireabusker der
– generelt mye busker og små trær som blomstrer til ulik tid, forklarer
Dietze-Schirdewahn.
Og en liten kuriositet: tre tujabusker
står sentralt plassert.
– Det er noe vi ikke ville valgt
lenger, konstaterer Dietze-Schirdewahn.
– Det er en overbrukt plante, men den
gangen var tuja spesielt. Det var moderne å ha den som attraksjon.
Detaljene avslører kvaliteten
Forskere blir ofte spurt av
journalister om noe overrasket dem underveis i prosjektet deres.
Annonse
– Nå har vi gjort dette så mange
ganger i andre sammenhenger at vi blir ikke lenger overrasket over hva vi
finner, svarer Dietze-Schirdewahn.
– Men det med detaljeringsgrad har nok
overrasket oss litt underveis: hvor gjennomtenkt det var og hvor store
ressurser og krefter man brukte for å anlegge slike parker.
For eksempel: rundt en fontene med
steinkant var det anlagt en smal gresskant i grusen rundt. Kun for detaljenes
skyld. Denne gresskanten fant forskerne på gamle bilder i Digitalt Museum, og
dermed kunne de gjenskape den.
Stort prosjekt er endelig ferdig
Bygningene ble rehabilitert mellom
2005 og 2009. Nå som hagen også er tilbakeført, skal hele eiendommen se omtrent
ut som den gjorde da kong Oscar den 1. og dronning Joséfine vandret ned den
slyngende stien til duften av syrin.
– Oscarshall slott har en spesiell
arkitektur som kom over en kort periode i Europa. At vi også har hagen intakt i denne stilen er veldig spesielt, sier forskeren.
Dagens kongelige har fått følge
prosjektet underveis. Dronning Sonja har besøkt dem flere ganger i arbeidet.
– Det var flott å se at dronningen
selv var så opptatt av arbeidet. Hun har flere ganger vært innom, sett på og
diskutert, sier Dietze-Schirdewahn.
3. juni i år åpnet Oscarshall for
publikum igjen, fire år etter at NMBU-forskernes arbeid begynte.
Du kan altså selv sette av en dag i
sommerferien for å se resultatet og drømme om et kongelig liv i 1852.