Løser tidsgåter fra gamle Egypt

En ny og omfattende karbondatering kan temmelig nøyaktig tidfeste når Ramses II, Tut-Ankh-Amon og de andre faraoene regjerte, ifølge en ny studie.

Farao Djoser. Den første faraoen i det gamle riket.

Ny tidfesting i egyptisk historie

Regjeringstiden tilFarao Djoser, som bygde den første kjente pyramiden: 2691 til 2625 f.Kr.

Starten på Det midtre riket: Rundt 2055 f.Kr

Starten på Det nye riket, som begynte med farao Ahmes: Omtrent fra 1570 til 1544 f. Kr.

Tut-Ankh-Amons regjeringstid: 1353 til 1331 f. Kr

Ramses II sin regjerningstid: Fra 1297 til 1273 f. Kr.

Kilde: Scienceartikkelen

Historikere har heftig diskutert når viktige begivenheter i egyptisk historie har funnet sted.

Nå mener en gruppe forsker at de kan sette opp en nokså nøyaktig tidslinje over kongerekka, så langt tilbake i tid som 4500 år ved å bruke høypresisjons- karbondatering og matematiske modeller.

Forskerteamet, som ble ledet av fysiker og matematiker Christopher Bronk Ramsey fra University of Oxford, gjorde karbon-14-dateringer av planterester som knyttes til bestemte faraoer - blant annet tok de prøver fra Tut-Ankh-Amons grav.

De fikk analysematerialet fra en rekke museer i USA og Europa, og blant prøvene var korn, kurver og tekstiler som er funnet sammen med de døde egyptiske kongene.

Studien, som er publisert i tidsskriftet Science, bekrefter at Egyptisk historie hittil har gitt en riktig oversikt over kronologi og kongerekker, men den flytter enkelte omstridte perioder noe i tid.

- Det gamle riket eldre enn antatt

Farao Djoser var den første kongen i perioden som kalles Det gamle riket eller pyramidetiden, som spente over dynastiene tre til åtte.

Tidligere karbondateringer har vært såpass upresise at de har etterlatt tvil om når faraoens regjeringstid faktisk begynte, og historikere har tippet både 2667 og 2592 f. Kr.

Djoser lot bygge den første pyramiden kjente pyramiden, Trappepyramiden i Sakkara, som også ble hans gravsted.

Den nye dateringen tyder på at regjeringstiden hans varte fra 2691 til 2625 f. Kr, og dermed at Det gamle riket kan ha begynt tidligere enn antatt.

Det hadde vært konger i perioden før Det gamle riket også, i perioden som kalles tidlig dynastisk tid, hvor vi finner det første og det andre dynastiet. Et dynasti er en rekke regenter av samme slekt.

Trappepyramiden til farao Djoser. (Foto: Hajor/ Wikimedia Commons. Se lisens)

Debatt om Det midtre riket

Perioden som kalles Det midtre riket, fulget det gamle riket. Når denne perioden begynte har også vært debattert blant historikerne, ifølge en artikkel som nettutgaven av tidsskriftet Nature har skrevet om den nye studien.

Tidspunktet har vært knyttet til at stjernen Sirius sto i en bestemt posisjon på himmelen, men fordi det ikke har vært helt klart når den astronomiske observasjonen ble gjort, har det hersket usikkerhet også om dette årstallet.

Forslagene har vært at perioden begynte i år 2055 eller 2009 f.Kr - her er det sannsynligvis det tidligste årstallet som er riktig, ifølge studien.

- Tuts tid også flyttet tilbake

Det nye riket kom etter Det midtre riket., og var en periode som for ettertiden avfødte de kanskje mest kjente faraoene på rekke og rad.

Amenhotep, Tut-Ankh-Amon og den som regnes som den mektigste faraoen i Egypts historie, Ramses II, regjerte alle i perioden som inkluderer det attende og nittende dynastiet.

Historikere har tippet at æraen kan ha begynt i år 1550 eller 1539 f.Kr med tiltredelsen av farao Ahmes.

Den nye beregningen antyder at dette skjedde en gang mellom 1570 og 1544. De tidligere beregningene har ikke vært helt på jordet, men samtidig antyder den nye studien at startpunktet for perioden kan ha vært opptil to tiår tidligere enn man har trodd.

Statue av Ramses II på British Museum. (Foto: Nina Aldin Thune/ Wikimedia Commons. Se lisens)

Tenåringskongen Tut-Ankh-Amon, skal ut fra de nye beregningene har regjert fra år 1353 til 1331 f.Kr, mens farao Ramses II skal ha styrt med trygg hånd fra 1297 til 1273 før vår tidsregning.

Alle disse regjeringsperiodene er flyttet noen år tilbake i forhold til årstallene enkelte historikere har operert med, ifølge artikkelen som er skrevet om studien i ScienceNOW.

- Kan utfordre eksisterende kunnskap

Planter absorberer radioaktivt karbon-14 når de vokser. Når de dør, forvitrer stoffets isotoper sakte. Ved å måle nivåene av C-14, er det mulig å bestemme organismens alder.

I studien kombinerte forskerne moderne C-14-teknologi den med en matematisk modell, som samkjørte dataene med historiske datoer for å komme fram til de mest sannsynlige svarene.

Tidligere har karbonanalysene som ble brukt vært for upresise, sier Andrew Shortland fra Cranfield University, en av forskerne bak studien.

- Nå har vi klart å få radiokarbonteknikkene til å fungere så godt at vi kan gjøre undersøkelsene motsatt vei – vi kan si om den egyptiske historien er riktig eller ikke, sier han til BBC News.

New Dates for Egypt’s Pharaohs. ScienceNOW. 17.juni 2010

Egyptian kingdoms dated. Artikkel på NatureNews, 17.juni 2010

Radiocarbon dating verifies ancient Egypt’s history. Artikkel på BBC News. 17.juni 2010.

Store norske leksikons sider om Egypt