Denne hodeskallen dukket opp litt lenger ned i bakken der arkeologer nylig fant et toppløst skjelett. (Foto: Pompeii – Parco Archeologico)

Fant skallen til «hodeløst» Pompeii-skjelett

Arkeologene var litt tidlig ute med å angi dødsårsaken.

For en måned siden gikk nyheten om den stakkars mannen verden over. Også her på forskning.no: Han flyktet fra den vulkanske asken som gravla Pompeii, men ble knust av en stein

En stor stein skulle ha hugget av ham hodet da vulkanen Vesuv begravde byen Pompeii 79 år ut i vår tidsregning.

Gleden var derfor stor blant arkeologene da de senere fant skallen til mannen intakt litt lenger ned i jordmassene.

Kvalt – ikke knust

– Offeret døde ikke fordi en steinblokk falt på hodet hans, sier sjefsutgraver Massimo Osanna nå.

– Den nye hypotesen vår er at han ble kvalt av en strøm av varme gasser og partikler, sier Osanna ifølge New York Times.

Det spiller jo ikke så stor rolle for den avdøde, som arkeologene tror var omtrent 35 år gammel da han døde.

Skallen var ikke knust av den store steinen. (Foto: Pompeii – Parco Archeologico)

Da forskerne fant underkroppen, slo de fast at mannen haltet, og de lurer nå på om denne skavanken gjorde ham til et lett bytte for den dødelige askeskyen.

I en pressemelding skriver Pompeii-arkeologene at de nyoppdagede skjelettbitene består av øvre del av brystet, armene, skallen og kjeven.

Delt i to mye senere

Hvorfor mannen ble delt i to og funnet under den store steinblokken, er foreløpig usikkert.

Ifølge australske ABC News har arkeologene også funnet en liten veske som mannen «klamret til brystet».

Den inneholdt 20 sølvmynter og to bronsemynter, nok til å brødfø en familie i to–tre uker. Det ble det altså ikke noe av.