Nye kreftmedisiner gir forskerne nye våpen i kampen mot kreft.

Kreft-gjennombrudd: Nå kommer PD-1-hemmerne

De nye stoffene gjør kroppen i stand til å bekjempe kreftceller selv, viser flere lovende forsøk på mennesker.

8.6 2015 05:00

«PD-1-hemmere». Du kan like godt lære navnet, for du vil få høre det ofte i de kommende årene.

Stoffene, som hjelper kroppen med å bekjempe kreft, viser nemlig svært lovende takter. Hundrevis av forsøk på pasienter med mer enn 30 forskjellige kreftformer blir foretatt av forskere over hele verden.

Nylig ble et forsøk med føflekkreft avsluttet fordi resultatene tidlig var så gode at det ville være uetisk å gi den alternative behandlingen. Det var PD-1-hemmeren Pembrolizumab som ble sammenlignet med et lignende kreftmiddel (Ipilimumab).

Professor i onkologi Antoni Ribas, som leder Tumor Immunology Program Area ved UCLA Jonson Comprehensive Cancer Center, fortalte følgende i en pressemelding:

– Vi har gjort store fremskritt i behandlingen av føflekkreft, og jeg håper helsemyndigheter raskt vil godkjenne Pembrolizumab.

Forskningen er offentliggjort i tidsskriftet New England Journal of Medicine.

Gode nyheter

Senterleder for kreftforskningssenteret CCIT (Center for Cancer Immunotherapy) ved Herlev Hospital, Per Thor Straten, er begeistret.

– Det er veldig sterke resultater. Det er et fantastisk stoff, og det er ingen tvil om at mange pasienter vil få nytte av det. Det vil forandre den medisinske verden i de kommende årene, sier Straten.

Kroppen angriper kreften

Pembrolizumab støtter kroppens naturlige forsvar mot kreft. Det bryter en binding mellom et protein (PD-1) på oversiden av kroppens T-celler og et annet protein som kan binde til det (PD-L1).

T-cellene er kroppens naturlige forsvar mot kreft, men når PD-L1 er bundet til PD-1, fungerer det mindre effektivt. Pembrolizumab gjør dermed at T-cellene får tilbake effektiviteten.

Det er også andre former for immunterapeutiske stoffer på vei.

– Dette er de første i en lang rekke stoffer som kommer de neste årene. Dette kommer etter mange år med skuffelser. Nå skjer det noe, og det har også effekt på de kreftsykdommene man ikke hadde store forventninger til, sier Per Thor Straten.

Positivt forsøk

I det nye forsøket behandlet forskerne føflekkreftpasienter med Pembrolizumab og Ipilimumab. Pembrolizumab forlenget pasientenes levetid uten en spredning av kreften. Dessuten ga det færre bivirkninger.

– Vi vet ikke om Pembrolizumab kan kurere kreft helt for noen pasienter, men det vil forsøk i fremtiden vise, sier Straten.

Markant forbedring

Det er viktig å få undersøkt hvordan dette stoffet virker i kombinasjon med cellegift.

– Det holder mange laboratorier som nå studerer dette. Om fem til ti år tror jeg vi vil seg en betydelig bedring for en lang rekke kreftformer, sier Straten.

Caroline Robert mfl.: Pembrolizumab versus Ipilimumab in Advanced Melanoma, New England Journal of Medicine, DOI: 10.1056/NEJMoa1503093

Pembrolizumab er godkjent som sekundær behandling av brystkreft i USA. Det er ikke godkjent andre steder i verden enda.

Et annet stoff, Nivolumab, er godkjent i EU til behandling av føflekkreft.