Annonse
Nesten 20 prosent av bildene skandinaviske ungdommer deler på Instagram er av kjeks og bakverk. (Foto: NTB Scanpix)

Tenåringer deler for det meste usunn mat på Instagram

Bare 22 prosent av bildene deres inneholder frukt og grønt.

Publisert

Skandinaviske tenåringer har ikke behov for å fremstå som gulrotknaskende puritanere, iallfall hvis du skal tro Instagram-kontoene deres. Rundt to tredjedeler av bildene skandinaviske ungdommer legger ut på Instagram er av usunn mat, det viser en artikkel publisert i tidsskriftet Appetite.

– Det at det deles mange bilder av høykalorimat med lavt næringsinnhold er ikke så overraskende, det er jo sannsynligvis fredags- og lørdagskosen man viser frem, forklarer Christopher Holmberg, førsteforfatter av artikkelen og doktorgradsstipendiat ved Göteborgs Universitet.

Deler gladbilder av kjeks, cupcakes, brus og iskrem

Det er ikke mye skam å spore i måten ungdommene omtaler den kaloririke maten på. De aller fleste beskrivelsene, emojiene og emneknaggene som fulgte med matbilder av alle slag var positive. Og da ungdommene la ut bilder av sjokolade, kjeks og sukkertøy var beskrivelsene enda mer positive.

– Men selv om bildene var positive er det ikke alltid i maten i seg selv som er beskrevet, det kan være det som skjedde rundt som var positivt og maten bare ble brukt som rekvisita, sier Holmberg.

Likevel var maten hovedfokuset i nesten 96 prosent av alle bildene som forskerne så på.

Christopher Holmberg (til venstre) og de andre forskerne bak studien valgte å ikke bruke ungdommenes egne bilder som eksempler, men tok heller signe egne for å vise hvordan ungdommene viser frem maten de spiser. (Foto: Daniela Fjellman og Christopher Holmberg)

Det var flest bilder av kjeks og andre bakverk, tett fulgt av brus og søte leskedrikker. Deretter var det flest bilder av sjokolade, iskrem og sukkertøy. Mat med mange kalorier og lite næring var å finne på hele hele 68 prosent av bildene til tenåringene. Frukt, grønnsaker og bær dukket bare opp på 21,4 prosent av alle bildene forskerne så på.

Sporet opp tenåringer 

I jakten på tenåringer brukte forskerne emneknaggen #14år for å spore opp bilder tatt av noen som fylte, nettopp hadde fylt eller kanskje hadde vært i bursdag til noen som ble 14 år.

De fant over 3400 kontoer med bilder som var blitt merket med emneknaggen. Etter å ha silt ut de som ikke var åpne for allmennheten, de som ikke tilhørte enkeltpersoner og de som var av folk som feiret 14-årsdagen til hunden sin, barna sine eller ekteskapet sitt, satt de igjen med 1001 kontoer de kunne være ganske sikker på ble drevet av noen som var rundt 13 eller 14 år gamle. 854 disse inneholdt et matbilde som ble brukt i studien.

Mange av dem inneholdt også logoer for store, multinasjonale selskap.

Lager reklame for andre tenåringer

I over en tredjedel av bildene var logoene til Coca-Cola, Starbucks, Espresso House og andre store selskaper like synlig som den ville vært i en reklame, ifølge studien.

– Jeg har intervjuet ungdommer i etterkant og snakket om disse bildene, og de sier at mye av fokuset er på å være sosial og omgås rundt mat. Man skal vise frem at man har venner og har penger, sier Holmberg.

Forskerne bak artikkelen etterlyser mer kunnskap om hvordan ungdommene reagerer på reklame som er laget av andre ungdommer. De delte bildene fra jevnaldrende har også en grad av personlig anbefaling i seg, noe som gjør at forskerne mener de kan være mer effektive enn tradisjonelle reklamekampanjer. 

Referanse: 

Christopher Holmberg, John E. Chaplin, Thomas Hillman og Christina Berg: Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study. Appetite, 2016. DOI:10.1016/j.appet.2016.01.009

Powered by Labrador CMS