Er det maten vi
spiser? Handler det om skolen og lærerne? Eller er det datamaskinene og
mobiltelefonene?
Eller noe
helt annet?
Fenomenet
fallende IQ hos folk, ble tidlig oppdaget i Norge.
Nå ser forskere det samme i mange
land.
Forskerne vet
ikke hvorfor. Forslagene spriker i mange retninger. Når vi spør psykologiprofessor
Jon Martin Sundet (81), Norges kanskje fremste IQ-forsker gjennom mange år,
svarer han rolig:
– Gjør det
egentlig noe?
IQ-testing
IQ er en forkortelse for intelligenskvotient.
En IQ-test er ment å skulle gi et tallmessig uttrykk for en persons evner, slik dette måles gjennom intelligenstesting.
Gjennomsnittlig IQ for hver aldersgruppe settes til 100.
Kilde: SNL
Sundet kommer
vi tilbake til.
De norske
soldatene
I 2018 publiserte
to andre norske forskere en studie der
de slo fast at IQ-en hos unge norske menn inne til militærtjeneste har
falt jevnt og trutt – fra og med årskullet som ble født i 1975. Det var samfunnsøkonomene Ole Røgeberg og Bernt Bratsberg ved Frischsenteret på Universitetet i Oslo som sto bak studien.
Men de to
forskerne oppdaget også noe annet hos de norske soldatene, som de selv syntes var enda viktigere:
– Vårt
hovedfunn var at endringen med synkende IQ ikke har noe med genetikk å gjøre.
– Utviklingen skyldes miljøfaktorer. Altså noe i omgivelsene rundt oss, sier Ole
Røgeberg til forskning.no.
– Men hva disse
faktorene er, vet vi ikke.
Har du hørt
om Flynneffekten?
Før vi går
videre, må vi en tur innom Flynneffekten.
Flynneffekten
er et fenomen som lenge kunne observeres i ulik grad over hele verden.
Det
handlet om at stadig nye generasjoner mennesker – i tiår etter tiår – skåret bedre
på intelligenstester enn sine forgjengere.
Det var den
newzealandske statsviteren James Flynn som slo fast dette på tampen av
1970-tallet.
Annonse
Her må vi ta med at IQ ikke er noen objektiv skala, lik meter eller kilo. Testene er i stedet utviklet
slik at gjennomsnittlig skår som alle deltagerne i samme årskull får på testene sine,
skal ligge på 100 poeng.
Når folks IQ endret seg over tid, så ble IQ-testene kalibrert på nytt. Slik sikret man at gjennomsnittspersonen hele tiden ville skåre 100 poeng.
Derfor var det
ikke helt enkelt å oppdage det James Flynn og noen andre forskere ble klar over
at hadde foregått over lang tid.
Voldsom
økning i IQ
For USA sin del
fant Flynn og kolleger ut at gjennomsnittsamerikaneren, utrolig nok, hadde økt
IQ-en sin fra rundt 70 poeng i år 1900 – til 100 poeng i år 2000.
Om målingene
ikke hadde blitt kalibrert.
Dette innebærer
at en gjennomsnittsperson som levde i år 1900, på en IQ-test i år 2000 ville ha
fått en skår helsepersonell kunne ha diagnostisert som mild mental
retardasjon. Eller lettere psykisk utviklingshemming.
I løpet av de
hundre årene fra år 1900 til år 2000 hadde altså økningen i gjennomsnittlig IQ hos
folk vært på 30 poeng. Eller rundt 3 poeng per tiår.
Det var denne
stadige økningen i IQ hos moderne mennesker som kaltes «Flynneffekten».
Ikke genetisk
forklaring
James Flynn var
selv tydelig på at en så stor økning i våre mentale evner absolutt ikke bare
kunne skyldes noe genetisk.
Det måtte
framfor alt ha å gjøre med endringer i miljøet rundt oss, mente han.
Annonse
Noe Røgeberg og Bratsberg i 2018 altså kunne bekrefte i sin studie på norske mannlige brødrepar som hadde avtjent militærtjenesten.
I dette TED-foredraget fra 2013 kan du høre nylig avdøde James Flynn fortelle om hvordan vi ble stadig smartere.
– Jeg mener det
er god grunn til å tro at bedre skoler og bedre utdanning lå bak mye av den
positive Flynneffekten vi så tidligere, sier Ole Røgeberg til forskning.no.
Han viser blant
annet til en samlestudie som oppsummerer mye forskning på skolegangens
virkning: Hvert år med mer skole har økt folks IQ-skår med et sted mellom ett og fem poeng.
–
Utdanningsnivået til dem som møtte opp på sesjon i det norske militæret, økte kraftig gjennom
1900-tallet.
– Det skjedde i
takt med utvidelsen av obligatorisk utdanning, at stadig flere tok videregående
utdanning og flere begynte på høyskoler og universitet, sier Røgeberg.
Ny studie
på 400.000 amerikanere
Så oppdaget
altså forskere noen år tilbake at Flynneffekten hadde stanset opp.
Ja, ikke nok
med det. Den hadde faktisk snudd – i stort sett hele den utviklede delen av
verden.
Psykologiprofessor
Jon Martin Sundet og to norske kolleger kan ha vært de første til å få øye på
dette i en studie publisert i 2004, påpeker Ole Røgeberg.
Den aller siste
store studien som finner nedgang i IQ, har sett
på testresultater for nesten 400.000 amerikanske voksne i tidsrommet 2006 til
2018.
Størst nedgang
i IQ finner de amerikanske forskerne hos de yngste deltagerne – av begge kjønn
– i alderen 18 til 22 år.
Annonse
Evnene til oppgaveløsning er redusert både i matematikk og når det kommer til ordforråd.
Kun deltagernes
evne til visse former for resonnering har økt.
Forskerne i USA
peker på at lignende funn er blitt gjort de siste årene både i Finland,
Frankrike, Storbritannia, Norge, Danmark, Australia, Nederland og Sverige.
Mulige
forklaringer som trekkes fram av forskerne i denne amerikanske studien, er dårligere skoler,
maten vi putter i oss eller kanskje økt datateknologibruk som går på
bekostning av boklesing.
Vi er fortsatt gode på logisk abstrakt tenkning
Testen som norske soldater må gjennom hos Forsvaret når de møter opp til sesjon,
er teknisk sett ikke en IQ-test. Men den er bygget opp på samme måte.
Testen er delt i tre.
En del handler om matematiske evner. En del er knyttet til ordforråd. En del
handler om evne til å tenke logisk og abstrakt.
– I vårt
prosjekt fra 2018 som så på endringene hos norske soldater, så hadde vi kun
tilgang til totalskår basert på disse tre testene, forteller Røgeberg.
– Men analyser fra Sundet som
bygger på resultatene fra hver undertest, viser at evnen til logisk abstrakt
tenkning har holdt seg på et høyt nivå hos unge norske menn.
Fast
intelligens og flytende intelligens
Matematiske
evner og ordforråd kalles gjerne fast intelligens. Dette er evner du
ofte har måttet pugge deg fram til.
Abstrakt
tenkning og evne til å analysere kalles gjerne flytende intelligens. Det
handler blant annet om evnen til raskt å kunne se ting på nye måter.
Annonse
– Det at de
mest abstrakte ferdighetene holder seg på et høyt nivå, er interessant, synes Røgeberg.
Han synes
ikke det er så merkelig at regneferdigheter med penn og papir kan ha blitt
svekket hos nye generasjoner unge. Mange har jo vokst opp med kalkulatorbruk i skolen. Nå går alle unge
rundt med en avansert regnemaskin i lomma.
Fremmedordene
som stadig nye generasjoner norske soldater er blitt spurt om, var gjerne
vanligere på 1950-tallet enn i dag.
– Da er det kanskje ikke så rart at det har gått
tilbake også her.
– Dette er spekulasjon, understreker Røgeberg. Men kanskje er disse delene av IQ-testene rett og slett for dårlig
tilpasset dagens unge.
Handler det
om TV og mobilbruk?
Forskeren ved
Frischsenteret vil samtidig ikke utelukke at noe har hendt med skolen. Eller kanskje med maten
vi spiser.
Vi vet også at
folk leser færre bøker. Og at de heller sitter og ser mye på TV eller på en mobilskjerm.
– Jeg er
økonom, ikke psykolog.
– Men skal jeg tillate meg å spekulere litt mer, så tenker
jeg at en annen hypotese kan være at vi i dag er opptatt av å utvikle andre sider ved
barna våre enn det foreldre var tidligere, sier Røgeberg.
– Kanskje er
det andre kognitive evner vi i dag behøver mer enn matteferdigheter.
Inngifte på
avsidesliggende steder
Psykologiprofessor
Jon Martin Sundet har altså 30 år med norsk IQ-forskning bak seg.
– I Norge ble
innpå en million soldater IQ-testet i tidsrommet 1957 til 2002. Vi har funnet
ut mye ved hjelp av disse dataene, forteller han til forskning.no.
Sundet og kolleger
gransket for eksempel betydningen av at det før i tiden var så mye inngifte på
avsidesliggende steder i Norge. Det vil si at ganske mange nordmenn med nært slektskap fikk
barn sammen.
– Vi fant at dette
fikk liten eller ingen påvirkning på folks IQ.
Kom på
sporet av den omvendte Flynneffekten
De siste tiårene av Sundets forskerkarriere handlet mye om Flynneffekten.
Og etter hvert den omvendte Flynneffekten.
For det var da
nye årskull med unge norske menn dukket opp til sesjon hos Forsvaret fra midten
av 1990-årene og utover, at forskeren ved Universitetet i Oslo først kom på sporet av den omvendte
Flynneffekten i intelligenstestene deres.
Sundet peker på
det samme som Røgeberg, når vi spør ham om en mulig forklaring:
– Husk at disse
testene jo ofte ikke ble endret på alle de år. Og ord forandrer jo mening over
tid.
– Så om unge i dag bommer på ord som var vanlige på 1950-tallet, er det
kanskje ikke så rart.
Omfattende
regneferdigheter har unge heller ikke så mye bruk for lenger, mener Sundet.
Psykologiprofessoren
peker dessuten på at vi lever i et samfunn der vi blir stadig mer
spesialiserte.
– Når så mange
av oss blir spesialister på noe, er kanskje ikke de generelle ferdighetskravene
vi møter, like store lenger. Det er iallfall en mulig hypotese.
Tror ikke
folk blir dummere
Psykologiprofessoren tror ikke at synkende resultater på IQ-tester har noe å gjøre med at folk blir dummere.
Kanskje handler
det heller om at intelligens i vår tid er i ferd med å bli noe annet enn det var før i tiden.
– Vi må huske
på at IQ-tester ikke egentlig måler folks intelligens.
– De måler
folks ferdigheter på visse områder. Det er noe annet enn intelligens.
Unge i dag
er flinke til andre ting
Høy IQ og høy intelligens er ikke det samme
IQ-tester er blitt mye kritisert, fordi de bare i begrenset grad kan måle folks intelligens.
IQ-tester måler kun et lite utvalg av et menneskes ferdigheter. Det som kalles sosial intelligens, måles ikke i det hele tatt.
Søker du på en
ny jobb, er det ikke umulig at noen ber deg gjennomføre en IQ-test eller
noe som ligner på en IQ-test.
Antakelsen hos dem som ber deg ta en slik test, er
trolig at den som kan komme til å ansette deg, kan få svar på noe underliggende
eller dypere hos deg.
– Men da er det
viktig å huske på at unge i dag er blitt fryktelig flinke til helt andre ting
enn det vi ofte har vært i stand til å måle med IQ-tester, sier Sundet.
– Når jeg spør
barnebarna mine om noe vanskelig, så trykker de bare på noen knapper på
mobiltelefonen, forteller 81-åringen.
– Vipps, så kan
de svare meg på de vanskeligste ting.
– Hvordan
klarer de det så raskt?
Data har
forandret folks liv dramatisk.
Psykologiprofessor Jon Martin Sundet er langt
ifra overbevist om at det er til det verre.
Jon Martin Sundet, Dag G. Barlaug og
Tore M. Torjussen: «The end of the Flynn effect?: A study of secular trends in
mean intelligence test scores of Norwegian conscripts during half a century»,
Intelligence, 2004
Bernt Bratsberg og Ole Røgeberg:
«Flynn effect and its reversal are both environmentally caused», PNAS, 2018
Elizabeth Dworak m.fl: «Looking for
Flynn effects in a recent online U.S. adult sample: Examining shifts within the
SAPA Project», Intelligence, 2023.