En kunstnerisk framstilling av stjerner som blir dannet i kjernen av en ung galakse. (Foto: NASA, Z. Levay, G. Bacon (STScI)

Glimt fra eldgammel galakse

For første gang ser forskerne spor av dannelsen av en stor galakse. Lysglimtene brukte 11 milliarder år på å komme fram til jorda.

En «ny» galakse er observert. Særlig ung er den ikke, den ble dannet for 11 milliarder år siden. Så lang tid tar det for lyset å reise fra den fjerne avkroken i universet til våre teleskoper på jorda.

Forskere observerer nå de tidlige fasene av dannelsen av galaksen. Det er litt av et show.

Kjernen i galaksen har fått navnet Sparky. Det kan henge sammen med at det forskerne ser er lyset fra millioner av stjerner som ble født i en rasende fart, etter universets målestokk.

Galaksen ble trolig dannet om lag tre milliarder år etter Big Bang, smellet som skapte universet.

Sprutet stjerner

Sparky er bare en brøkdel av størrelsen til vår egen galakse Melkeveien, men den var hissig når det gjelder stjerneproduksjon.

Det lille kraftverket hadde allerede da dobbelt så mange stjerner som vår.

Både den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA og europeiske ESA har bidratt med sine teleskoper for å kunne fange opp lysglimtene fra den fjerne hissigproppen.

Teorien til forskerne er at denne typen galakser dannes fra midten og utover. Det hele starter i den kompakte kjernen.

Tettpakket kjerne

Massefødselen av stjerner begynte med at gass ble dratt inn i galaksens kjerne, på grunn av tyngdekraften til den mørke materien som omga kjernen.

– Det er ekstreme forhold, sier en av forskerne bak rapporten, Erica Nelson ved Yale University, på NASAs nettsider.

– Det er mye turbulens der, og det bobler. Hvis du var der, ville nattehimmelen vært lyst opp av mange unge stjerner, og det ville vært mye støv, gass og rester etter eksploderende stjerner. Det er fascinerende å faktisk kunne se at dette skjer.

– Vi har ikke tidligere sett dannelsen av noe så tettpakket, forklarer Nelson.

– Vi mistenker at denne kjernedannelsen er et fenomen som bare skjedde i de tidlige fasene av dannelsen av universet, for universet var mer kompakt da. I dag har universet utvidet seg så mye at det ikke lenger kan danne så tettpakkede kjerner.

Nelson, E., m.fl.: A massive galaxy in its core formation phase three billion years after the Big Bang. Nature Letter, 28. August 2014.