Dagens dommedag: Flipp!

Ting kan tyde på at jordas poler er i ferd med å bytte plass. Skrekk og gru!

Jorda har som kjent en nordpol og en sydpol, og det hender ikke så rent sjeldent at de to polene rett og slett bytter plass. Med det mener man så klart ikke at Antarktis svømmer over kloden for å dytte ut Arktis, men at planetens indre magnetiske poler bytter side.

Grillet

Med noen få hundre tusen års mellomrom blekner klodens kraftige magnetfelt hen, til både det og polene til slutt er borte. Så, etter ett år eller tusen, popper magnetpolene opp igjen, på hverandres plass, og magnetfeltet rundt jorda er på beina igjen.

Det høres jo for så vidt ikke så skrekkelig ut, når man ser bort ifra noen havarerte trekkfugler og lasteskip på avveie.

Problemet er bare at magnetfeltet er skjoldet vårt mot guffne partikler fra universet, og at vi kan bli aldri så lite fritert i skadelig stråling fra sola og det ytre rom.

Sist gang dette skjedde var for 780 000 år siden, og det betyr vel at vi har neste omgang i vente med det første. Det er faktisk saker og ting som tyder på at en ny polflipp er like om hjørnet. Siden slike hendelser skjer på sola hvert 11. år, vet vi nemlig hva vi skal se etter.

Coming soon?

Målinger de siste 150 år viser at magnetfeltet blir stadig svakere, og rett som det er dukker det opp småfelt som går i motsatt retning av det globale feltet. I tillegg vandrer polene stadig lengre og raskere enn de pleier.

Her har du med andre ord en sannsynlig katastrofe, som til og med kan inntreffe i din levetid. Men hvor stor krise er det egentlig snakk om? Livet på jorda har jo tydeligvis overlevd den før. Svaret er at det jammen ikke er godt å si.

Ikke så ille

- Virkningene er neppe så alvorlige, mener Knut Jørgen Røed Ødegaard ved Institutt for astrofysikk, Universitetet i Oslo. Ved polene opplever man det samme i dag, fordi magnetfeltet kanaliserer partiklene ned i atmosfæren der.

Så vidt vi vet, finnes det ingen fossile beviser på at tidligere magnetflipp har sparket i gang strålingsdrevne masseutryddelser på jorda, og det synes mange forskere er litt underlig. På den annen side finnes det ikke mange spor etter svartedauden heller, selv om den meide ned en tredjedel av Europas befolkning for bare noen hundre år siden.

UIO: Snur de magnetiske polene?

Powell, Corey S.; 20 ways the world could end; Discover Vol. 21 No. 10 (October 2000)