Albert Einstein var i sin tid skeptisk til deler av kvantefysikken. I forrige uke deltok over 100 000 dataspillere i et eksperiment som testet disse teoriene. (Foto: AP/NTB scanpix)

Mer enn 100 000 utfordret Einstein

Til sammen sendte deltakerne i dataspillet «The Big Bell Test» over 90 millioner nuller eller ettall til 13 ulike kvantefysiske eksperimenter.

30. november var hele verden, i hvert fall alle med PC og internettforbindelse, invitert til å delta i The Big Bell Test, et verdensomspennende kvantefysisk eksperiment.

Kort fortalt var målet til forskerne å bli enda sikrere på at de aller minste partiklene oppfører seg slik kvantefysikken sier, selv om det strider mot vår intuitive oppfatning av verden. Selv Albert Einstein var skeptisk da Niels Bohr påsto at partikler kan påvirke hverandre selv om de flyr med lysets hastighet i hver sin retning.

Med sin frie vilje skulle du og jeg sørge for at eksperimentene ble så tilfeldige og uforutsigbare som overhodet mulig.

Og folk lot seg ikke be to ganger.

Over all forventning

– Resultatene overgikk alle våre forventninger, sier Alina Hirschmann. Hun jobber i kommunikasjonsavdelingen ved ICFO – The Institute of Photonic Sciences i Barcelona.

– Målet vårt var å få med 30 000 brukere, og det var over 100 000 som fullførte over en halv million oppdrag i spillet, sier Hirschmann i en e-post til forskning.no.

Til sammen genererte alle spillerne over 90 millioner 0-er og 1-tall, tre ganger så mange som forskerne forventet. Det var alle disse signalene som skulle sørge for den nødvendige uforutsigbarheten.

Slik så det ut da forskning.no hamret løs på tastaturet og sendte 0-er og 1-tall til kvantefysikere verden over:

Allerede tidlig på ettermiddagen 30. november kunne noen av laboratoriene trekke foreløpige konklusjoner.

Disse ga sin fulle støtte til kvantefysikkens postulater, skriver ICFO i en pressemelding. Og en ripe i lakken for Einstein.

«Kvantemekanikken vant kappløpet», skriver Institute for Quantum Optics and Quantum Information i Wien i samme pressemelding. De takker også alle deltakerne for de innsendte tilfeldige tallene.

Institute of Photonic Sciences i Barcelona var sentrum for kvantebegivenhetene forrige onsdag. Flere hundre tusen fulgte direktesendingen fra auditoriet i Barcelona. Her er de direkte inne fra et laboratorium i Concepción i Chile. (Foto: D. Bartolome, ICFO)