Målte et lite, atomært puff

174 billiondeler av en billiondel av en newton. Så svak er den minste kraften man noensinne har målt.

Grunnstoffet beryllium. (Foto: Wikimedia Commons, se lisens her)

Ved å dytte til en klynge av bare 60 ioner (atomer med elektrisk ladning) med et svakt elektrisk felt, har forskere klart å måle den svakeste kraften noensinne.

Forskernes prestasjon er blitt beskrevet av Nature News.

Kraften må måles i yocto-newton – det vil si 10-24 newton – og den er dermed mer enn 1000 ganger svakere enn den tidligere rekorden.

Størrelsen er ikke målt helt nøyaktig, men forskerne bak anslår at det er snakk om en kraft på bare 174 yocto-newton.

Målingen er foretatt av en forskergruppe fra det amerikanske National Institute of Standards and Technology i Colorado.

Avansert laserteknologi bak målingen

Forskergruppen startet med å flate ut 60 beryllium-9-ioner til en tynn pannekake. Deretter holdt de den fast i et magnetfelt slik at den svevde fritt. Neste skritt var å beskyte pannekaken med en laserstråle.

Ved hjelp av laseren trakk de gradvis energien ut av pannekaken, og til slutt beskjøt de den med et elektrisk felt. Ved å måle endringen i laserlyset kunne de regne ut kraftens størrelse.

Forskerne bak håper at de i fremtiden kan utføre målinger med færre ioner, og dermed måle enda svakere krefter.

____________________________