Grunnstoff nr. 117 har sett dagens lys

Man har for lengst framstilt grunnstoff nr. 116 og 118, men 117 har skapt problemer. Nå har forskere klart å skape seks atomer av stoffet.

Åtte år etter man framstilte grunnstoffet med atomnummer 118, er det endelig lykkes å fylle hullet i det periodiske systemet på plass nr. 117.

Den atomfysiske milepælen er interessant fordi det også gir ny næring til teorien om at det på sikt er mulig å framstille svært tunge grunnstoffer i stabil form.

Siden 1960-tallet har man ment at det ville bli mulig å framstille grunnstoffer med et høyt atomnummer, som også var stabile – de såkalte «magiske tallene».

I takt med at forskerne framstiller grunnstoffer med høyere og høyere atomnummer, som nr. 117, blir det mer sannsynlig at det vil lykkes en dag.

Forskerne håper at slike grunnstoffer vil ha nye eksotiske og nyttige kjemiske egenskaper.

Først litt berkelium, så litt kalsium og voilà!

Det var en komplisert prosess å framstille det nye stoffet, ifølge tidsskriftet Science.

Først måtte man nemlig ha fatt i grunnstoffet berkelium, med atomnummer 97. Det er et stoff som i seg selv er ekstremt komplisert å produsere.

Kjemikere ved Flux Isotope Reactor, Oak Ridge National Laboratory i USA, klarte imidlertid etter 250 dager å produsere 22,2 milligram av stoffet.

Og da gikk det unna. Berkelium har en halveringstid på 320 dager – tiden det tar før halvparten av atomkjernene er brutt ned.

Neste stopp: Russlands Research Institute of Atomic Reactors.

Her ble berkelium-stoffet satt under beskytning med kalsium-48-ioner i fem måneder. Resultatet ble de seks atomene av grunnstoff 117. Inntil videre går det under navnet «ununseptium», som er latin for 117.

Man får imidlertid håpe at forskerne ikke har blunket for mye med øynene, for ununseptium har en halveringstid på under ett sekund.

Science: Finally, Element 117 Is Here!