Slik skal LUX-ZEPLIN-detektoren se ut. Tanken i midten skal fylles med ti tonn flytende xenon. Rundt finnes måleutstyr som kan plukke opp små lysglimt - vitner om at kjernen i et av xenonatomene er truffet av noe. Kanskje en partikkel av mørk materie. (Illustrasjon: Matt Hoff/Berkeley Lab)

Gir ikke opp mørk materie

I forrige forsøk fant ikke forskerne flisa av mørk materie. Nå bygger de et nytt eksperiment som er hundre ganger mer følsomt.

For bare en måned siden kom de nedslående resultatene fra Large Underground Xenon-detektoren (LUX):

Instrumentet hadde ikke funnet et eneste spor etter mørk materie – det usynlige, ufølbare stoffet som mange forskere tror må finnes rundt oss på alle kanter.

Dermed skulle man kanskje tro at forskerne ga opp hele prosjektet

Men den gang ei.

Nå melder LZ Collaboration at de er godt i gang med å bygge en mye større og mer følsom variant av LUX-eksperimentet. Går alt etter planen, kjører de i gang i 2020.

Samme prinsipp

Egentlig er det snakk om en kombinasjon av to eksperimenter – Large Underground Xenon experiment (LUX) og det britiske ZonEd Proportional scintillation in Liquid Noble gases experiment (ZEPLIN).

Det hele skal plasseres langt nede i en nedlagt gruve i Sør-Datkota, der LUX-eksperimentet til nå har holdt til.

Forsøket baserer seg på det samme prinsippet som før: En tank full av flytende xenon og svært følsomt måleutstyr. Dersom en partikkel av mørk materie skulle treffe midt i kjernen til et av xenonatomene, vil det oppstå et lite lysglimt som utstyret skal kunne fange opp.

Og denne gangen vil sjansene være enda større for å oppdage det mystiske stoffet, skal vi tro informasjonen fra LZ Collaboration.

Ti tonn xenon

For mens det gamle LUX-eksperimentet hadde noen hundre kilo flytende xenon, skal LUX-ZEPLIN ha hele ti tonn. Altså et mye større område å lete på.

Samtidig er måleutstyret mye mer følsomt. Her kan forskerne søke etter partikler som de aldri før har hatt muligheten til å finne.

Det kan faktisk resultere i at det dukker opp andre rare ting også, tror forskerne ifølge pressemeldingen. Altså ukjente fenomener som ikke er mørk materie.

Dermed er det bare å vente i spenning. Mens vi i mellomtida så klart følger med på andre eksperimenter som også forsøker å få fatt i dette partikkelfysiske såpestykket.

Samtidig kan det jo også være en ide å grunne litt over følgende:

Når gir vi opp?

Hvor lenge skal vi fortsette å lete, før vi eventuelt konkluderer med at det antageligvis ikke eksisterer noen mørk materie-partikkel?