Finn en gravitasjonsbølge

Dårlig samvittighet for laber innsats i fysikktimene? Vel, her er sjansen til å gjøre opp for gamle synder. Astronomene trenger nemlig din hjelp til å finne ut om Albert Einstein hadde rett.

Eller rettere sagt, de trenger en smule assistanse fra datamaskina di. Installerer du et enkelt program, kan den nemlig være med i jakten på mystiske gravitasjonsbølger i en høystakk av data fra verdensrommet. Nettopp disse bølgene kan bevise at Albert Einsteins relativitetsteori virkelig holder vann. (Foto: Bruce Allen, LIGO Scientific Collaboration.)

Verden er en madrass

Einstein tenkte temmelig nytt om tyngdekrafta. Han mente den ikke er ei kraft som suger ting mot hverandre, men rett og slett skyldes en slags krumming av verdensrommet. Han tenkte seg rommet som en slags kosmisk madrass som stjernene og planetene ligger oppå.

Der trykker de ned små groper i overflata. Dermed vil saker og ting som suser forbi ha en tendens til å trille nedover i gropene, slik at det virker som om de blir trukket mot himmellegemet i midten.

Det at stjerner er tyngre enn støvkorn skyldes bare at kolossene lager større groper i rommet enn små fnugg.

Gravitasjonsbølger

Hvis denne teorien holder stikk, skal det være mulig å bevise den. Fysikerne har nemlig beregnet at kosmiske krasj av tilstrekkelige dimensjoner skaper så store forstyrrelser i madrassen at en slags bølger sprer seg langs overflata.

Disse bølgene kalles gravitasjonsbølger, og i teorien skal det være mulig å oppdage dem med teleskoper, mener forskerne. Nå sitter de med hauger av data fra tre store teleskoper i USA og Tyskland, og er klare til å begynne jakta.

Men det er alt for mye stoff å leite igjennom. Skal forskerne ha håp om å komme til bunns i bunken, trenger de å låne tenkekraft fra rundt 100 000 eksterne datamaskiner. En av dem kan være din. Det er nemlig her prosjektet Einstein@home kommer inn.

Einstein@home

Forskere med støtte fra American Physical Society (APS) og en rekke andre internasjonale organisasjoner har rett og slett laget en skjermsparer som folk flest kan installere hjemme eller på jobben. Den analyserer data mens maskinene likevel ikke har noe fornuftig fore.

Blir du sittende å glo i lufta foran PC-en, eller stikker du til lunsj, bruker altså programmet ledig tankekraft til å tråle gjennom romobservasjoner på jakt etter gravitasjonsbølger. Alt du legger merke til er et pent bilde av stjerner som snurrer rundt på skjermen. Er du riktig heldig, snubler maskinen din over noe mystisk mens du er på do.

Og hvis du synes dette prosjektet minner veldig om noe med aliens og utenomjordisk intelligens, så har du helt rett. Einstein@home er nemlig bygd etter samme lesten som SETI@home. Forskjellen er bare at SETI leter etter signaler fra romvesener. Helt seriøst.

Einstein@home