Kan du se det? Et enkelt atom av metallet strontium holdes på plass av et elektrisk felt. Bildet heter «Single Atom in an Ion Trap» og er tatt av David Nadlinger ved University of Oxford. Bildet har vunnet en vitenskapsfoto-konkurranse. Scroll deg nedover i artikkelen for å se atomet enda tydeligere.

Her kan du se et atom med det blotte øye

Midt i det to millimeter lille tomrommet, skimter vi en blekblå prikk. Det er et enslig atom av metallet strontium.

14.2 2018 15:02

Bildet av atomet ble tatt av doktorgradsstudenten David Nadlinger ved University of Oxford i et av laboratoriene der. Det vekker internasjonal oppmerksomhet etter å vunnet fotokonkurransen til det britiske Engineering and Physical Sciences Research Council. Du kan se de beste bildene her.

Nadlinger tok bildet gjennom vinduet i et vakuumkammer med et vanlig digitalkamera stilt inn på lang lukkertid, ifølge vitenskapsbloggen til det engelske universitetet.

Atomet blir holdt på plass mellom to elektroder, i et mellomrom som er cirka to millimeter bredt. Her står det nesten fullstendig urørlig i et sterkt elektrisk felt.

Her kan du skimte den ørlille prikken av et strontium-atom der det ligger badet i blå-fiolett laserlys og i spenn i det elektriske feltet mellom de to elektrodene. Strontium-atomer som dette blir brukt i supernøyaktige atomklokker. (Foto: David Nadlinger ved University of Oxford)

Atomet er opplyst med en laser med blå-fiolett lys. Et strontium-atom er relativt stort, men forklaringen på at det er mulig å se det på et vanlig bilde, er at det absorberer og slipper ut igjen lyset fra laseren, ifølge New Scientist – et av de mange vitenskapsmediene som nå omtaler og viser fram bildet.

– Ideen om å kunne se et enkelt atom med det blotte øye har slått meg som en vidunderlig direkte […] kontakt mellom den bitte lille kvanteverdenen og vår makroskopiske virkelighet, sier Nadlnger, ifølge bloggen til University of Oxford.