Friluftslivet koster mer

Borte er de gamle anorakkene og utgåtte støvlene. Vi bruker penger på friluftsliv som før var gratis, fordi vi tror utstyret er nødvendig og fordi vi vil vise oss fram.

Publisert
 (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

Tida for gratis opplevelser i naturen er åpenbart på hell. Nå viser svensk forskning at folk årlig punger ut med en sum som tilsvarer 11 500 norske kroner for aktiviteter under åpen himmel.

Til sammen svir naboene våre av hele hundre milliarder svenske kroner på friluftsliv hvert år. Det meste går med til diverse utstyr og klær, viser resultater fra forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring.

Noe av grunnen til det økte forbruket er at uteaktivitetene i dag deles inn i ulike nisjer, mener Peter Fredman fra Mittuniversitetet.

- Man går ikke bare på ski i vinterferien, man gjør i stedet en skibestigning, kjører slalåm og går på en tur, sier han i en pressemelding.

Hver av aktivitetene kommer med sin egen utrustning og mote. Dermed er det kanskje ikke så forbausende at omsetningen for bedrifter som spesialiserer seg på friluftsliv er doblet bare i løpet av en femårsperiode.

Lignende trender finner vi også i Norge, forteller professor Gunnar Breivik ved Norges Idrettshøgskole.

Unødvendig utstyr

- Sports- og friluftsbransjen har gode dager og øker betydelig også her i landet, sier han til forskning.no.

Breivik tror det er to grunner til at vi bruker så mye på sport og friluft. Den ene er at mange for tida har mye penger å spandere på fritidsaktiviteter. I tillegg er det generelt blitt et økende krav om at alt skal være strøkent, på alle måter.

- Barna våre skal være på topp fra dag én og må ikke skille seg ut negativt. Vi voksne vil kvalitetssikre alt vi gjør. Det er et krav om at alt skal være bra, både når det gjelder utstyr og kompetanse.

Breivik mener folk kjøper altfor mye som de ikke trenger.

- Man skal ha spesialisert utstyr selv for enkle ting. Skiturene er nok kortere i dag, men utstyret er mye mer avansert.

Mindre naturvante kjøper mer

Fredman fra Mittuniversitetet mener det økte konsumet også kan henge sammen med at mange mangler kontakt med naturen til vanlig.

 (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

- Vi ser at de som sjelden var ute i naturen som barn og unge legger mer penger i utrustning som voksne enn de som er mer vant med å være ute, sier han.

Større avstand til naturen gjør det kanskje lettere å tro at man trenger mer klær og utstyr når man først skal ut.

Det hersker nok en generell forestilling om at friluftsliv krever spesialutstyr, mener også Breivik fra Idrettshøgskolen. Folk dukker opp i avansert turutstyr i situasjoner der det i virkeligheten holder lenge med ei olabukse og en anorakk.

I tillegg handler nok trenden ikke så reint lite om mote.

Viser seg fram

Når vi tråkker ut i marka tar norsk nikkers, Norrøna-jakke og Hagløfs-sko over for Prada og Gucci.

- Ofte er utstyret helt unødvendig for aktiviteten, men mange koser seg med å ha dyrt og avansert utstyr med et bra merke, sier Breivik.

- De viser seg fram på en arena og skaffer seg i tillegg et selvbilde ved hjelp av det avanserte utstyret.

Den negative sida av trenden er at den også kan gi et inntrykk av at naturen ikke kan nytes med mindre man stiller med riktig utstyr.

- Det er klart at når dette brer om seg så skaper det et press, særlig blant barn og unge. Akkurat som annet merkepress, sier Breivik.