Trailrunning handler om å løpe på steder i naturen hvor vi tradisjonelt har gått. Sveitseren Werner Schweizer (71) trener her til det 166 km lange løpet Ultra-Trail som går rundt Europas høyeste fjell, Mont Blanc. (Foto: Denis Balibouse, Reuters/NTB scanpix)
I dag kan du velge mellom minst ti ulike måter å gå på ski.
Teknikkene er endret. Utstyret er endret. Og kanskje aller mest har pengebruken endret seg.
En aktuell og viktig friluftstrend er sportifiseringen av naturen, mener friluftsforskeren Peter Fredman.
Nå kommer trailrunning
Birkebeineren, triathlon, kajakkrace. Naturen er gjort om til en idrettsarena. Stadig flere konkurranser foregår ute i naturen.
Fredman forteller at trailrunning er en aktivitet som kommer sterkt i Sverige. Da er det trolig bare et tidsspørsmål når det blir populært også i Norge.
Er du fotturist i fjellet, kommer du trolig til å støte på stadig flere som løper fra hytte-til-hytte, og som plager de andre gjestene med at de har gjort unna tre dagsmarsjer på en dag.
Trolig møter du noen av dem i fjellet allerede nå til sommeren.
Ikke lenger opptatt av stedet
Samtidig er fokuset vårt både ved skiløping, løping og andre friluftsaktiviteter i ferd med å flytte seg, mener Peter Fredman.
Friluftsforskeren ser at vi blir mindre opptatt av stedet hvor vi driver aktiviteten. I stedet fokuserer vi nå på selve aktiviteten.
– Dette er en dramatisk endring.
– Den har ført til at mange av dem som driver friluftsliv oppsøker flere ulike plasser i naturen. Dette er plasser som passer til den mer spesialiserte bruken av for eksempel ski.
– Denne trenden ser jeg både i Norge og i Sverige, forteller svensken som er forsker ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås.
– Vi reiser nå mye mer rundt for å drive friluftsliv. Flere nordmenn drar til utlandet. Og flere utlendinger kommer til Norge for friluftsaktiviteter.
Dette er en fordel for reiselivet, men det er et problem for miljøet.
Utfordrer sikkerheten
Annonse
Peter Fredman er også opptatt av hvordan de nye måtene vi driver friluftsliv kan utfordre sikkerheten.
– Folk oppsøker oftere steder hvor de ikke har vært før og omgivelser de ikke kjenner. Det kan føre til at flere skader seg eller dør.
– Dette er en av flere faktorer som igjen bidrar til økt kommersialisering av friluftslivet. Mange kjøper nytt og dyrere utstyr for å føle seg sikrere, og for å oppleve at de antakelig gjør ting riktig.
– Langt flere blir med på turer organisert av private arrangører.
Når flere av oss bor urbant og har liten erfaring med naturutfordringer, blir vi flere som kjøper tjenester koblet til friluftsliv.
Bruker mye penger
Mange tenker fortsatt på friluftsliv som enkelt og billig.
– I dag er friluftsliv tvert imot blitt noe en hel del mennesker er villige til å bruke mye penger på.
– Det handler om utstyr, det handler om reiser og overnatting. Og det handler om treretters middag når du kommer fram til ei hytte som holder restaurantstandard.
Svenske tall forteller at det i nabolandet brukes over 100 milliarder kroner på friluftsliv hvert år. Gjennomsnittssvensken spanderer 12 000 kroner i året på friluftsaktiviteter.
Det er neppe dristig å tippe at gjennomsnittsnordmannen bruker enda mer.
Samtidig ser friluftsforskerne at det tradisjonelle friluftslivet lever videre.
Annonse
– Dette tradisjonelle og ofte nokså rimelige friluftslivet forsvinner ikke. Her er tallene i stedet stabile. Mange går tur til fots eller på ski, slik man gjorde før. De bruker naturen slik de alltid har gjort.
Flere trender samtidig
Fredman forteller at friluftslivet vårt nå er preget av mange parallelle trender samtidig.
En viktig trend er at flere vil oppleve eventyr. Gjør nye ting på andre plasser.
En annen trend er at flere søker mot tilrettelagte miljøer. Klatring innendørs har lenge vært populært. I Tyskland finnes det allerede et titalls skibakker under tak og flere kommer. I Sverige er det bygd innendørs skitunneler og det er bare et tidsspørsmål når dette også kommer til Norge.
Friluftslivet blir også mer diversifisert. Før gjorde alle stort sett det samme ute i naturen. Nå gjør folk langt mer ulike ting.
Og fortsatt finnes de som kan tenke seg å bo i telt en uke i strekk.
– I et større perspektiv handler alt dette både om urbanisering, globalisering, teknologiutvikling og at folk har fått bedre råd.