Stormester Lee Se-dol tapte fire av fem kamper mot dataprogrammet AlphaGo. (Foto: Reuters, NTB Scanpix)

AlphaGo vant den siste kampen mot stormester av kjøtt og blod

Den kunstige intelligensen er nå verdens fjerde beste Go-spiller.

Det var store forventninger til stormester Lee Se-dol før den siste av fem Go-kamper mot maskinintelligensen AlphaGo.

Håpet ble tent søndag. Lee klarte endelig å lure maskinen til å gjøre en feil som kostet den seieren, etter at han selv hadde gått på tre knusende tap på rad.

Håpet var at han skulle fremprovosere nok en feil i den siste Go-kampen mellom menneske og maskin.

Det klarte han, men det var ikke nok. AlphaGo klarte ikke å gjenkjenne et trekk som ville vært velkjent for de fleste stormestere av kjøtt og blod, og brukte store deler av den fem timer lange kampen på å klore seg tilbake.

Grunnleggeren av firmaet som har laget AlphaGo kaller det en av tidenes beste kamper:

 

 

Selv om Lee klarte å holde maskinen i sjakk i store deler av kampen, endte det hele med nok en seier til den kunstige intelligensen. Premien på en million amerikanske dollar vil bli donert til Unicef, Go-foreninger og veldedigheter som driver innen vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk, ifølge Google.

Guddommelig rangert maskin

AlphaGo har nå vunnet ni av ti kamper mot profesjonelle Go-spillere. Det var en nedslått Lee som møtte pressen etter sin siste kamp mot maskinintelligensen.

– Jeg mislyktes. Jeg synes det er synd at kampen er over, og at det endte på denne måten, sa Lee til et samlet pressekorps.

Programmet er blitt rangert som verdens fjerde beste Go-spiller, og har fått den ærefulle tittelen 9-dan av den sørkoreanske Go-foreningen. Dette er den høyeste graden en profesjonell spiller kan nå.

Æresutnevnelsen blir gitt for programmets innsats for å mestre spillets taoistiske grunnmur, og nå et nivå som «grenser mot det guddommelige», ifølge The Straits Times. 

Over 24 millioner mennesker spiller Go, men under 80 av dem regnes for å være på 9-dan nivå.

Lærte seg sin egen strategi

Go blir regnet som et perfekt spill for å teste kunstige intelligens, da det finnes et så enormt høyt antall mulige trekk i en kamp at det er umulig å regne seg ut til beste mulige strategi før spillet starter.

Maskinen er selvlært, ifølge det Google-eide selskapet Deep Mind som har utviklet den kunstige intelligensen. Programmererne har gitt den tilgang til flere tusen Go-kamper, som den har brukt for å lære seg reglene – for deretter å spille mot seg selv.

– På den måten kan den lært taktikker som er bedre enn de den har sett mennesker bruke, forklarte Anders Kofod-Petersen for forskning.no i går.

Han er visedirektør ved Alexandrainstituttet i Danmark og professor II på institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på NTNU, og har tidligere sagt seg imponert over maskinens innsats i Go-turneringen.

Ved å spille mot seg selv kan den ta i bruk de grunnleggende tankene og taktikkene den har fått fra mennesker, og utvikle sine helt egne strategier.

Powered by Labrador CMS