Molde Fotballklubb skaper 110 arbeidplasser

En fotballklubb med gode resultater betyr mange arbeidsplasser for Molde-regionen.

Publisert
Mens Molde FK kunne juble over NM-tittel i fjor etter to strake seriemesterskap, kan Molde-regionen juble over ringvirkningene, ifølge et nytt forskningsnotat. (Foto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix)
Mens Molde FK kunne juble over NM-tittel i fjor etter to strake seriemesterskap, kan Molde-regionen juble over ringvirkningene, ifølge et nytt forskningsnotat. (Foto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix)

Molde Fotballklubb er Moldes desidert viktigste merkevare. Det fastslår Høgskolen i Molde og Møreforskning i et notat som presenteres i dag.

Du trenger ikke å være interessert i fotball for å føle det slik: Også romsdalinger som ikke bryr seg spesielt om hverken idretten eller klubben, er stolte når MFK gjør det godt.

165 millioner til regionen

Forskerne har studert klubbens betydning for Molderegionen. Og det handler om langt mer enn merkevare og kunnskap:

– MFK har bidratt til en netto kapitaltilførsel til Molderegionen på 165 millioner kroner, forteller rektor Hallgeir Gammelsæter ved Høgskolen i Molde. Da snakker han om femårsperioden 2008-2012, og tall fra et korrigert regionregnskap.

Forskerne leverer et notat som er tungt på tall og regnestykker. Det er krevende å regne ut hva toppidrett betyr for lokal økonomi. I løpet av de fem årene som gjennomgangen handler om, har klubben bidratt med direkte skatteinntekter på 133 millioner kroner. Men mesteparten av skatten forsvinner ut av regionen.

Skaper arbeidsplasser

Til gjengjeld blir det altså mange arbeidsplasser av toppidretten, både direkte og indirekte. Klubben selv står for rundt 60 årsverk. I tillegg sørger aktiviteten i klubben for 50-60 arbeidsplasser andre steder – i handel og tjenesteytende næringer.

Tallet stemmer godt overens med en analyse som Norsk Fotball presenterte i fjor sommer. Der er det regnet ut at mens toppklubbene har ansatte i rundt 1200 årsverk, så fører de med seg anslagsvis 1000 eksterne arbeidsplasser.

Fotballklubben fører også til tusenvis av timer med frivillig arbeidsinnsats. I 2012 arbeidet frivillige mer enn 59 000 timer, en innsats som er verdt 14,1 millioner kroner.

Doblet omsetning

MFK har doblet omsetningen i løpet av de fem årene som er studert, fra 72 til 145 millioner kroner. De to siste årene, i 2011 og 2012, endte det som kjent med seriegull.

Bare de ansatte i klubben betalte 22,7 millioner i inntektsskatt til Molde kommune og 4,9 millioner til Møre og Romsdal fylkeskommune i løpet av femårsperioden.

– Det meste av denne inntektsskatten kommer fra skatteytere som er profesjonelle utøvere innen fotball, og som således ikke ville skatte til Molde kommune dersom det ikke eksisterte et toppfotballag i byen, skriver forskerne.

Tre fjerdedeler fotball

I folks bevissthet er Molde nesten synonymt med fotball. Jazzfestival, fremgangsrikt næringsliv og alt annet som skjer i byen, når ikke ut i verden på samme måte.

Tilhengerne setter så pris på MFK at de ville vært villige til å betale ekstraskatt til kommunen om det skulle bli nødvendig for å redde klubben.
Tilhengerne setter så pris på MFK at de ville vært villige til å betale ekstraskatt til kommunen om det skulle bli nødvendig for å redde klubben.

I fotballsesongen handler nemlig nesten 75 prosent av Molde-omtalene i riksavisene, om Molde Fotballklubb. Molde dukker opp i de største avisene seks til ti ganger så ofte som det jevnstore og større byer som Porsgrunn, Horten og Mo i Rana gjør.

Høgskolen i Molde og Møreforskning har tatt en opptelling, men også gått i dybden og analysert medieomtalen i to måneder: Januar og august 2012. Forskjellene er tydelige, men uansett årstid står fotballen for storparten av medieomtalen: 52 prosent i januar og 74 prosent i august.

En stor del av denne omtalen er såkalt bi-omtale – det vil si omtale der MFK ikke er hovedobjektet, men likevel er nevnt.

– Svært mye har karakter av namedropping, skriver forskerne, som ikke vil sette noen kroneverdi på reklameeffekten for byen og klubben.

Stolte romsdalinger

I forbindelse med analysen er en liten gruppe utflyttede romsdalinger intervjuet om Molde og Romsdal. Hvis de intervjuede er representative, så er ikke fotballklubben det som romsdalingene trekker frem som det viktigste ved regionen. Men de er stolte av MFK og det klubben har oppnådd.

– Et interessant funn er synligheten av draktsponsorer. Majoriteten av de spurte visste at Brunvoll og Sparebanken Møre var draktsponsorer for MFK i 2012, heter det i notatet.

Ja til ekstraskatt

De erklærte MFK-tilhengerne forteller om sterke bånd til klubben. MFK blir fremhevet som en av byens viktigste merkevarer, og Aker stadion er Moldes viktigste signalbygg, mener de.

De som er undersøkt her, er de som har kjøpt billetter hos MFK og registrert epostadressen sin i den forbindelse.

Oppsiktsvekkende nok sier de rett ut at de er villige til å betale mer skatt hvis det en gang skulle bli nødvendig for å berge klubben. I en tenkt situasjon der investorene trekker seg og de lokale kommunene går inn for å unngå konkurs og 6. divisjonsspill, sier sju av ti at de i tilfelle ville godta å betale ekstra skatt.

Ovr halvparten synes det er greit å betale mer enn 1200 kroner i året i klubbredningsskatt, viser undersøkelsen.

– Lukket og arrogant

Tilhengerne kommer også med noen kritiske kommentarer: Noen ledere og spillere har hatt arrogante holdninger til det «sivile» livet i byen, klubben oppfattes som «lukket», og laget har fjernet seg fra supporterne, mener enkelte.

Dessuten peker selv MFK-tilhengerne på at en toppklubb som det Molde har, lett kan fortrenge andre, mindre klubber i nærområdet.

Referanse:

Oskar Solenes, Harald Dolles, Hallgeir Gammelsæter, Sondre Kåfjord, Eddie Rekdal, Solveig Straume, Birnir Egilsson, Toppfotballens betydning for vertsregionen: En studie av Molde Fotballklubbs betydning for Molderegionen, Høgskolen i Molde, Arbeidsnotat 2014:1