Tråler fisket opp neandertaler-skalle

Del av en neandertaler-skalle tatt på trål i Nordsjøen er det første funnet i sitt slag.

Modell av en neandertalskalle. Fragmentet funnet i Nordsjøen er scannet og lagt inn i gult. Det er også lagt inn et speilbilde av fragmentet, også i gult. (Foto: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig, Tyskland)

Det spesielle trålhalet ble tatt av en skjellskraper i et område som kalles Middeldiep 15 kilometer utenfor kysten av den nederlandske provinsen Zeeland.

Skjellskrapere er en type fartøy som drar en trållignende innretning langs bunnen for å fange skjell og skalldyr.

Fragment av neandertalerskalle funnet på bunnen av Nordsjøen. Foto: Erik de Goederen/Rijksmuseum van Oudheden, Leiden.

Funnet ble gjort for få år siden, og vises nå i sommer for første gang fram for publikum. Det var en amatørpaleantolog som oppdaget hva fiskerne hadde fått med seg. Det skjedde da han gikk gjennom fangsten etter landing i den nederlandske havnen Irseke, skriver timesonline.co.uk.

Første funn

Det er gjort mange funn av fossile beinrester i denne delen av Nordsjøen, men det er første gang funn er identifisert som tilhørende en neandertaler. Dette er også det første funnet av en neandertaler i Nederland.

Fossilfragmentet er ikke nøyaktig datert, men er mer minst 40 000 år gammelt - kanskje betydelig eldre. Det skriver seg fra en periode da området som nå er havbunn var et flatt sletteland med brede elver og innsjøer. Trålere har tidligere fått med seg både steinalderredskaper og tenner fra mammut.

Det oppsiktsvekkende funnet er nå på ustilling i Nederland, der det kan sees på sommerutstillingen til National Museum of Antiques/Rijksmuseum van Oudheden i nederlandske Leiden.

Fiskere i den sørlige delen av Nordsjøen finner fossiler på havets bunn. (Illustrasjonsfoto: Hans Hillewaert/Wikimedia Commons)

- Funnet av fossilet viser at videre forskning av havbunnen i Nordsjøen er av stor betydning, heter det i en pressemelding fra museet.

Hadde svulst

Et internasjonalt team av forskere mener at skallen tilhører en neandertaler og ikke en homo sapiens. De mener det dreier seg om en ung mann, og har sågar funnet ut at en liten uthuling i skallen kan skyldes en medfødt godartet svulst.

Kjemiske analyser viser at dietten besto mye av kjøtt.

Forskningsresultatene skal presenteres i en kommende utgave av tidsskriftet Journal of Human Evolution.

Professor Chris Stringer ved Natural History Museum i London sier at funnet er det første som noen gang er gjort av denne type fra havbunnen. Han sier at den sørlige, grunne delen av Nordsjøen er et av verdens rikeste områder for fossiler av pattedyr.

- Gjennom mye av de siste 500 000 år har havnivået vært betydelig lavere enn i dag, og i perioder var store deler av det som i dag er Nordsjøen tørt land, sier Stringer i en pressemelding fra Natural History Museum i London.

En tenkt framstilling av en ung, mannlig neandertaler. (Tegning: Kennis&Kennis 2009)

Mange fossiler

Stringer sier at fossiler av mammut og neshorn med ull, samt hester, reinsdyr og andre pattedyr fra perioden pleistocen (1,8 millioner til 11 500 år siden) hvert år blir bragt på land av fiskefartøy, mudring eller annen virksomhet på havet.

Geologer kaller det historiske området der fossilene er funnet Doggerland. Det knyttet dagens Storbritannia til kontinentet og finnes ikke lenger.

Forskerne antar at neandertalere krysset dette området for 60 000 år siden og slo seg ned i sørlige del av dagens Storbritannia. Fiskebanken Dogger er rester av denne formasjonen.

Simon Fitch, paleontolog ved University of Birmingham, sier til timesonline.co.uk at mye av det som finnes av fossiler til havs ender opp for salg på nettsteder som eBay. Han etterlyser bedre lovgivning for fossile funn på havets bunn.