Enda eldre penis funnet

I 425 millioner år gamle steinformasjoner lå det eldste hannfossilet som noen sinne er oppdaget. Skapningen har fått navnet Colymbosathon ecplecticos, som betyr "forbløffende svømmer med stor penis".

Den fem millimeter lange muslingkrepsen levde i vann, og funnet er oppsiktsvekkende fordi den er så godt bevart.

Enda mer spennende er det at det ser ut som skapningen ikke har forandret seg noe nevneverdig frem til i dag.

Herefordshire

Å finne et skikkelig gammelt muslingkrepsfossil er ikke så revolusjonerende. Blant fossilene vi har funnet fra veldig gamle dager vrimler det nemlig av skall fra en underklasse av leddyrene (Arthropoda) kalt krepsdyr (Crustacea).

Faktisk er det så mange av disse skallene, og de er så varierte, at geologer bruker dem til å datere og analysere steinlag. De mykere delene av disse dyrene ser vi imidlertid sjelden.

"Øverst ser du gjengivelsen av den 425 millioner år gamle muslingkrepsen, og under en av dens moderne slektninger. (Bilde: D. Siveter et al.; Science)"

Det nyoppdagede lille fossilet, som stammer fra Herefordshire i Storbritannia, har imidlertid sine mykdeler godt bevart i tillegg til skjellet. Det vi si - de er ikke myke lenger. De er forsteinet.

Uforandret

Fossilet avslører en forbløffende stor mengde detaljer om muslingkrepsen, fordi den ble begravd i vulkansk aske i silurianperioden. Slik ble den raskt mineralisert, og fikk sine mest ømfintlige deler bevart for flere hundre millioner år.

Over den siste halve milliarden år, har evolusjonen disket opp med en nesten uendelig variasjon. Når paleontologene støter borti en skapning som ikke forandrer seg, biter de seg merke i det.

Den forbløffende svømmeren med stor penis er essensielt uforandret over rekordlange 425 millioner år, melder forskerne i tidsskriftet Science.

- Utrolig stabilitet

- Hele dyret er forbløffende. Vi har funnet noe vi bare kunne drømme om, sier professor David Siveter, som er studiens hovedforfatter, til BBC.

Det eldgamle fossilet er nemlig bemerkelsesverdig likt noen av dagens moderne muslingkrepser, noe som signaliserer et ekstremt lavt tempo på evolusjonære forandringer.

- Dette er en demonstrasjon av utrolig stabilitet, sier Dr. Tom Cronin fra U.S. Geological Survey i Virginia, til Science.

Eldste penis

Fossilet indikerer at en grunnleggende oppskrift for muslingkreps fantes allerede i silurianperioden. Den er intakt med kroppsdeler for sansing, svømming og spising. Den har også et solid kjønnsorgan - den eldste penisen blant alle fossiler vi har funnet så langt.

Den tidligere rekordholderen var et 400 millioner år gammelt stankelbeinlingnede insekt som ble gravd opp i Skottland tidligere i år.

Seks par gjeller hjalp forskerne til å plassere muslingkrepsen som et medlem av en levende familie kalt Cylindroleberididae. Krepsen har øyne også.

- Dette skyver vår kunnskap om paleobiologien til en viktig dyregruppe bakover med mer enn 200 millioner år, sier Siveter.

Ny teknikk

Sammen med kollegaene åpnet han steinen som hadde innkapslet muslingkrepsen, og ved hjelp av en nyutviklet metode har de klart å rekonstruere et nøyaktig tredimensjonalt bilde av fossilet.

Teknikken innebærer å skjære bort steinen i tynne lag, som blir fotografert etter hvert. Deretter samles de digitale bildene sammen igjen til et virtuelt fossil.

Kroppsdelene antyder at dyret svømte langs havbunnen og lette etter åtsel. Krepsens moderne slektninger finnes i praktisk talt alle vannmiljøer på jorden, fra dype hav til grunne elver. De fleste dyrene i denne gruppen lever av dødt organisk materiale.

David J. Siveter, Mark D. Sutton, Derek E. G. Briggs, og Derek J. Siveter ; An Ostracode Crustacean with Soft Parts from the Lower Silurian; Science 2003; 302: 1749-1751.

BBC: Ancient fossil penis discovered