Afrika for 95 millioner år siden

For første gang har forskere gjort et stort funn i Afrika av fossiler innkapslet i ravklumper.

Parasittveps innkapslet i rav, fra gruppen Trichogrammatidae. Kroppen er kun cirka trekvart millimeter. Alder: 95 millioner år gammel. Funnet i Etiopia, Afrika. (Foto: PNAS/ Alexander R. Schmidt)

Blant de 95 millioner år gamle fossilene som nå ser dagens lys, er en parasittveps, flere andre insekter, sopp, planterester og bakterier.

Den knøttlille vepsen du ser på bildet, med en kropp på rundt trekvart millimeter, endte sine dager i en seig kvaeklump i tidlig krittid.

Så startet en lang reise.

Etter millioner av år på sjøbunnen, med trykkpåvirkning og uten surstoff, ble kvaen etter hvert til forsteinet harpiks (rav) - som et høyst moderne forskerteam nylig oppdaget i Etiopia.

Rav er kort sagt en svært god bevaringsplass for blant annet små reptiler, insekter, planter og diverse mikrober.

Funnene av de flere hundre ravklumpene  gir nå et første kjærkomment gløtt inn i livet i en afrikansk tropisk regnskog på dinosaurens tid.

Inni ni av klumpene har forskerne avdekket 30 eksemplarer av leddyr, som tilhører 13 insekt- og edderkopparter.

Rester av planter

Fossilene er de eldste påviste innenfor sine grupper i Afrika, og omfatter eksemplarer av vepser, edderkopper, biller, tidlige slektninger til sommerfugler, en primitiv maur og jordlus.

Forskerne har også påvist rester av blomsterplanter og bregner i ravet, som ble funnet i sandsten ved landsbyen Alem Ketema i Debre Libanos, anslagsvis 15 mil nordvest for Addis Abeba.

Hittil har man avdekket svært få fossiler innkapslet i rav på den sørlige halvkule.

- Ravforekonster av betydning fra Kritt er så langt primært funnet i Nord-Amerika og Eurasia, sier Paul Nascimbene ved American Museum of Natural History, i en pressemelding.

Han er medforfatter på studien, som ble ledet av Alexander R. Schmidt ved Georg-August-Universität Göttingen i Tyskland.

- Vite mer om økosystem

Funnene er beskrevet av et internasjonalt forskerteam på 20 personer, i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Nå håper Nascimbene og kolleger å få vite mer om denne typen økonsystem, som både insekter, planter og andre typer organismer delte med dinosaurene.

De fleste av de 62 klumpene som hittil er undersøkt, har en størrelse på 1-5 centimeter, men det finnes også eksemplarer med en lengde på 25 centimeter.

Alexander R. Schmidt, et al. Cretaceous African life captured in amber. PNAS, 201000948; online April 5, 2010 DOI: 10.1073/pnas.1000948107