Dinosaur med hanekam

Kanadisk fossil avslører dinosaur med myk hanekam.

En Edmontosaurus med kam på hodet, i en kunstners framstilling. Denne arten bærer navnet Edmontosaurus regalis. (Foto: (Illustrasjon: Bell, Fanti, Curri, Arbour, Current Biology))

Underlig hodepynt var ikke uvanlig blant dinosaurer. Fossil av en Edmontosaurus funnet i Alberta i Canada viser imidlertid for første gang en dinosaur med en myk hodepynt som best kan sammenlignes med en hanekam.

Slike utvekster på hodet kan ha vært viktige til å signalisere status til andre dinosaurer.

Edmontosaurus er kjent fra TV-serien ”Dinosaurer på vandring” som nylig gikk på NRK.

Spiste planter

Edmontosaurus hører til en gruppe dinosaurer kjent som hadrosaurer. Dette var planteetende kjemper som kunne bli 12 meter lange. De var de mest tallrike dinosaurene i Nord-Amerika for mellom 75 og 65 millioner år siden.

Mange av dem hadde underlige, beinete utvekster på toppen av skallen.

Når vi i dag finner fossiler av dinosaruene er det nesten alltid knoklene vi finner fossiler av.

Paleontologene gjør sitt beste for å finne ut hvordan dyra har sett ut med muskler, sener, fettvev og hud. Men helt sikre kan de ikke være så lenge det bare er bein man finner.

Avtrykk av hud

Den nye studien er basert på funn av hudavtrykk. Takket være slike funn kan forskerne se også hvordan de myke delene av dinosaurkroppen har sett ut.

Ekspertene ble svært overrasket da det viste seg at dette fossilet viste en helt ukjent side av Edmontosaurus, en type dinosaur som man ellers trodde man visste det meste om fra tallrike funn.

Slike bløte kammer har tidligere faktisk ikke vært sett hos noen dinosaurer, uansett type.

Det påpeker en av forskerne bak funnet, Phil Bell fra australske University of New England, i en pressemelding.

- Dette åpner for den tankevekkende muligheten av lignende hodepryd hos andre dinosaurer, sier Bell.

Ikke kjent fra før

Tidligere er det funnet mange hodeskaller av Edmontosaurus. Siden det bare er selve skallen som er funnet, har ingen av disse gitt noe signal om eksistensen av en myk kam på toppen av hodet.

Paleontolog Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo bekrefter at funnet er enestående. Han kjenner ikke til at det tidligere er funnet dinosaurer med slik myk hodeprakt.

Han er imponert over kvaliteten på fossilet som nå presenteres i en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.

Fossilet har en slik kvalitet at man på bildene kan studere detaljer i skjellene som utgjorde huden til giganten.

- Du får det ikke bedre enn dette, sier Hurum.

Mykt vev

Slike fossiler er av stor betydning siden de kan fortelle oss hvordan hele dyret så ut mens det levde.

Om vi i dag for eksempel hadde funnet fossile knokler av en afrikansk elefant, ville vi kunne rekonstruert skjelettet, men ikke hele dyret. All spor av mykt vev blir som regel borte.

Hurum sier at forskere kanskje gjettet seg til at elefanten hadde en snabel, men man kunne for eksempel ikke vite at den hadde enorme ører.

Kjent fra TV-serie

En Edmontosaurus ved navn Rift var hovedfigur i TV-serien ”Dinosaurer på vandring,” som nettopp har vært vist på NRK.

Mange vil kanskje huske Rift som vandret fra Arktis gjennom en rekke farer til vinterstedet lenger sør på det amerikanske kontinentet.

I denne serien hadde Edmontosarus ikke kam på hodet, men i nye animasjonsfilmer må kanskje denne dinosauren lages med hanekam.

Phil R. Bell et. al: “A Mummified Duck-Billed Dinosaur with a Soft-Tissue Cock’s Comb,” Current Biology 12. april 2013. Se sammendrag.