I fly til klimamøtet

Rundt 75 statsledere er ventet til klimamøtet i København neste måned. På Kastrup, byens hovedflyplass, gjør mannskapet seg klare for å takle 140 ekstra flyvninger på tre dager. 

"Mannskapet på Kastrup gjør seg klare til å ta i mot 10 ekstra fly i timen de siste tre dagene av klimamøtet. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"
"Mannskapet på Kastrup gjør seg klare til å ta i mot 10 ekstra fly i timen de siste tre dagene av klimamøtet. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

15. desember starter den viktige statsleder-delen av klimamøtet, og mannskapet på hovedflyplassen i København får sitt å stri med. Statsledere flyr nemlig ikke rutefly, og ofte er selv ikke én privatjet nok. 

- Hvis 140 ekstra ikke-kommersielle fly lander i løpet av to-tre dager vil kapasiteten ved flyplassen strekkes til sitt absolutte maksimum, sier Søren Hedegaard, presseansvarlig ved Kastrup til COP15.

Midt i julerushet

Under et vanlig julerush mottar hovedflyplassen i København rundt 1,5 millioner passasjerer. i tillegg regner man med at minst 15 000 delegater og journalister vil komme, men de aller fleste kommer i vanlige rutefly. 

Sikkerhetsberedskapen ved flyplassen blir også strengere enn vanlig disse dagene, men likevel mener Hedegaard at dette ikke vil gå utover den ordinære flytrafikken.

President Obama har også bestemt seg for å  ta en tur, og i tillegg til Air Force 1 (som faktisk er to identiske fly) følges presidenten av ikke mindre enn 7 transportfly, som blant annet rommer Obamas pansrede bil.

Vann på alle kanter

Kastrup regnes som en forholdsvis miljøvennlig flyplass fordi den er omgitt av vann på alle kanter.

Dermed slipper flyene å ta hensyn til lydforurensing, og de kan stige fortere opp i marsjhøyde enn ved flyplasser som ligger i nærheten av boligområder.

Det gjør at flyene sparer både tid og drivstoff, og CO2-utslippene blir litt lavere enn ellers.

Flytrafikk og klima

Men ifølge Statistisk Sentralbyrå har flytrafikk tilleggseffekter på klima i mye større grad enn andre former for transport, og den viktigste faktoren er kondensstripene som dannes bak flymaskinene.

Noen forskere tror stripene har en oppvarmende effekt, men det er knyttet stor usikkerhet til hvor kraftig denne effekten er.

Likevel regner man med at flytrafikkens påvirkning på global oppvarming er dobbelt så høy som det flyenes CO2-utslipp forårsaker alene.

Powered by Labrador CMS