Forskeren har fått en rekke studier trukket tilbake de siste årene. Dette er en av dem.
Forskeren har fått en rekke studier trukket tilbake de siste årene. Dette er en av dem.

Mann løy om å være hjernekirurg på Karolinska Institutet og forsker ved Universitetet i Oslo

Falsk tilhørighet gjorde at to UiO-artikler ble trukket tilbake i 2021, skriver Forskerforum.

Noen ganger blir vitenskapelige artikler trukket tilbake på grunn av feil. Fagfellevurderinger, altså at andre forskere leser og vurderer studiene, gjør at det stort sett unngås.

Det hender også artikler trekkes tilbake som følge av juks. Det betyr at tidsskriftet der forskningsartikkelen er publisert merker den som tilbaketrukket.

I 2021 ble syv vitenskapelige artikler med norske medforskere trukket tilbake. Det skriver Forskerforum.

To av dem var imidlertid trukket tilbake av en ganske spesiell grunn. En av forskerne bak studien hadde nemlig «falsk tilhørighet».

Falsk hjernekirurg

Hovedforskeren bak studien hevdet han var hjernekirurg ved Karolinska Institutet i Sverige. Han hevdet også at han var tilknyttet Medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO).

Men han jobbet ikke ved Karolinska Institutet. Ei heller på UiO.

Institutt for klinisk medisin ved UiO sier til Forskerforum at de ikke kjenner til Michael George Zaki Ghali.

Falskt domene ga troverdig e-postadresse

Domenet karolinskainstitutet.org ble opprettet i 2020. Siden tilhørte imidlertid ikke Karolinska Institutet.

Ghali hadde brukt e-postadressen til domenet til å sende inn manuskripter til vitenskapelige tidsskrifter. Muligens for å få det til å se ut som at han jobbet der.

Ghali har også oppgitt tilknytning til en rekke andre universiteter og forskningsinstitusjoner i ulike land.

Forskningsartiklene ble altså publisert. Og i en av dem er den amerikanske journalisten Wolf Blitzer oppgitt om medforsker. Blitzer er imidlertid ingen kardiolog, men en kjent, amerikansk tv-personlighet og programleder i CNN.

Forfatteren hadde oppført tilknytning til Det medisinske fakultet ved UiO. De kjente ikke til ham.
Forfatteren hadde oppført tilknytning til Det medisinske fakultet ved UiO. De kjente ikke til ham.

Finnes egentlig Ghali?

Retraction Watch skriver at de ikke vet hvor Ghali egentlig jobber, med unntak av ett sted: Houston Methodist Hospital i USA.

Ghali publiserte flere artikler sammen med Gavin Britz, som fortsatt jobber på sykehuset. Sistnevnte refererer til tiden med Ghali som «problematisk».

– Han var ansatt en kort periode da vi skrev artikler sammen. Men så sluttet han. Han er et stort problem og ikke lenger tilknyttet oss, sier han til Retraction Watch.

I alt skal Ghali ha publisert 84 vitenskapelige artikler. 12 av dem er så langt trukket tilbake.

Ghali selv har ikke svart på forskning.nos henvendelser.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS