Roger Penrose, Reinhard Genzel og Andrea Ghez er vinnerne av årets Nobelpris i fysikk. Penrose er fra Storbritannia, Genzel er tysk og Ghez er amerikaner.

Nobelpriser i fysikk for forskning på sorte hull

Vinnerne av årets nobelpris i fysikk får den for sin forskning på sorte hull.

Vinneren av halvparten av prispengene på 10 millioner svenske kroner er matematiker, fysiker og filosof Sir Roger Penrose, som antakelig er mest kjent for å ha bevist singularitetsteoremet sammen med Stephen Hawking, som muliggjør eksistensen av sorte hull i den generelle relativitetsteorien.

De to andre vinnerne, som deler den andre halvparten av prispengene, er Reinhard Genzel og Andrea Ghez, som oppdaget det som må være et supermassivt sort hull i midten av galaksen vår Melkeveien.

Andrea Ghez er den fjerde kvinnen siden 1901 som vinner en nobelpris i fysikk.

Nobelprisen i fysikk

• Er en av fem nobelpriser delt ut siden 1901.
  • Siden 2001 har vinnerne fått 10 millioner svenske kroner i tillegg til en medalje og heder og ære.
  • I 1973 vant en nordmann for første og eneste gang Nobelprisen i fysikk. Vinneren var Ivar Giæver vant for sin eksperimentelle forskning innen kvantemekanikk, spesielt bestemmelsen av energigapet i superledere ved hjelp av tunneleffekten.
  • Prisene for fysikk og kjemi utdeles av Kungliga Vetenskapsakademien, for fysiologi eller medisin av Karolinska institutet og for litteratur av Svenska Akademien.
  • Nobels fredspris utdeles i Oslo av Den norske Nobelkomite.

(Kilde: Store norske leksikon, Norsk biografisk leksikon)