Annonse
- Å bli god i Lotto handler om å være god til å gjette hva alle de andre spiller, for så å spille noe annet, samtidig som mange andre leker den samme gjetteleken, skriver Andreas Nakkerud. (Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

Kan du bli god i Lotto?

Forskeren forteller: Jeg har to råd når det kommer til Lotto-rekker. Det første er å spille tallene mellom 13 og 31. Det andre er å ikke høre på meg.

Publisert

Sjakk, Go, Diplomacy, 4-på-rad; det finnes mange spill hvor tilfeldigheter ikke spiller noen rolle i kampen om seieren. I disse spillene er det strategi og taktikk som råd. Måtte beste spiller vinne. Så har vi spill som Ludo, Risk, President, Settlers, Yatzy og Poker, hvor tilfeldigheter og “flaks” påvirker spillets gang.

Også i disse spillene er strategi, taktikk og ferdigheter vesentlige komponenter, men i varierende grad. I tilfeldighetenes ytterpunkt kommer Stigespillet. Et utmerket pedagogisk verktøy, men ikke en strategisk utfordring.

Lotto og de andre pengespillene fordeler seg godt utover tilfeldighetsskalaen. Noen av spillene stiller store krav til innsikt og ferdigheter, andre mindre. Pengespill som krever store ferdigheter er de vi gjerne ser på TV, som for eksempel Poker. Pengespill der tilfeldighetene rår er de som gjerne spilles mest i tippekiosker. Hvorfor dette skillet?

De som selger gambling er avhengig av å appellere til et stort publikum. De er også avhengig av at spillerne ikke har reell kontroll over egne vinnersjanser. På denne måten kan gamblingselskapene oppnå sitt ene mål: å sakte men sikkert tappe penger ut av de som spiller.

Dersom du, som jeg, er komfortabel med at gambling er underholdning og ikke en inntektskilde, da kan vi snakke videre om hvordan vi best spiller Lotto!

Tilsynelatende usannsynlig

Når vi triller en rettferdig, 6-sidet terning aksepterer vi at alle utfall er like sannsynlige. I dette tilfellet er det lett å forstå at tallet 2 er like sannsynlig som tallet 5. La oss nå trille terningen fire ganger på rad. Hvilken av følgende utfall er mest sannsynlig?

  • 1, 2, 3, 4
  • 2, 6, 1, 3

Veldig mange lar seg lure av at den andre sekvensen med tall ser mye mer tilfeldig ut enn den første, men det rette svaret er at disse sekvensene er akkurat like sannsynlige. Hvorfor blir vi lurt?

Det er sant at det er usannsynlig å trille sekvensen 1, 2, 3, 4. Generelt er det veldig usannsynlig å trille 4 tall i stigende rekkefølge. Det er bare tre måter å gjøre dette på. Å trille 2, 6, 1 og 3 er akkurat like usannsynlig, men siden denne sekvensen ikke har noe åpenbart mønster vil vi veldig raskt gruppere den sammen med alle de andre sekvensene uten noe åpenbart mønster. Gruppen av tilsynelatende kaotiske sekvenser er mye større enn gruppen av sekvenser med åpenbare mønstre. Derfor har vi ha en tendens til å tro at at det å trille 1,1 1 og 1 er mindre sannsynlig enn å ende opp med 2, 6, 1 og 3, selv om det ikke er sant.

Dersom du i Lotto kunne velge å spille “alle rekker som ikke har et tydelig mønster”, så ville dette vært et enestående valg, men det er ikke mulig. I stedet må vi velge de bestemte rekkene vi ønsker å satse på, og da kan vi like godt velge 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 som 6, 8, 14, 19, 20, 25 og 33, i alle fall med tanke på vinnersjansene våre.

Forventet fortjeneste

Hvis vi bare ser på sannsynligheten for å vinne i et pengespill, så forteller vi bare halvparten av en historie der helheten definitivt er større enn summen av bestanddelene. Vi kan illustrere dette poenget med et enkelt eksempel. Jeg skal kaste en tyvekroning med utfallene kron og mynt. Du kan velge ett utfall å satse på.

Hvis du velger kron og vinner, så får du 1 krone. Men hvis du velger mynt og vinner, så får du hele 2 kroner. Vinnersjansen er den samme uansett hva du velger, men det er ikke den forventede fortjenesten. Forventningsverdi er det faglige begrepet som beskriver forventet fortjeneste. I dette enkle tilfellet er forventningsverdien 0.5 kroner hvis vi satser på kron, og 1 krone hvis vi satser på mynt.

Lotto er akkurat som det enkle myntkastspillet vi nettopp beskrev. Alle rekker har like stor vinnersjanse, men ikke alle rekker gir like stor utbetaling ved vinst.

Deling av premiepotten

Hver uke blir det satt av en premiepott som skal fordeles på alle de som vinner de forskjellige premiene. Det betyr at for å vinne stort, må vi sørge for at vi er de eneste som har spilt vinnerrekka.

Dette oppnår vi ved å spille en rekke som ingen andre spiller! Siden alle rekker er like sannsynlige kan ikke denne strategien påvirke våre sjanser for å finne, men den påvirker definitivt hvor mye vi kan vinne. Sånn kan vi bli gode i Lotto: spill rekker ingen andre spiller.

Unike rekker

Jeg husker tilbake til da jeg skjønte at Lotto dreiet seg om å finne en rekke som ingen andre spilte. Min første tanke var at jeg burde spille noe som 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, fordi ingen andre spilte sånne rekker. Etter å ha tenkt mer på problemet har jeg kommet til å tro at dette er én av de mest spilte rekkene, og slettes ikke en god rekke å spille.

Generelt har jeg bygget opp en mistro til rekker med åpenbare mønstre. Min tanke var før at disse rekkene sikkert ikke ble spilt så ofte, fordi de ikke føltes tilfeldige nok, men nå frykter jeg at det finnes nok av andre som tenker på samme måte. Jeg har en følelse av at jeg ikke kommer langt med denne typen tenking. Jeg vet at de vet at jeg vet at de vet at jeg vet at jeg får vondt i hodet.

Hvis jeg nå skal spille en Lotto-rekke, så stiller jeg min lit til tilfeldige tall. Hvis jeg velger tallene mine tilfeldig, så er det liten sjanse for at noen andre velger de samme tallene fordi de fikk samme idé. Betyr det at jeg liker alle tallene like godt? Nei.

Tallene som får for mye oppmerksomhet

Når jeg skal velge tall til min Lotto-rekke, så skal jeg velge dem tilfeldig, men ikke fra en uniform fordeling. Jeg vil at noen av tallene skal foretrekkes, nemlig tallene fra og med 13 til og med 31.

Hvorfor disse? Fordi jeg tror at datoer ofte er grunnlaget for de rekkene folk spiller. Jeg har flere ganger hørt folk snakke om rekker som baserer seg på 3 datoer, og så ett av tallene 32, 33, eller 34, siden disse aldri forekommer i datoer.

Hvorfor unngår så jeg disse høye tallene? Fordi hvis disse tre tallene ofte blir representert, så blir de overrepresentert. Det samme vil gjelde tallene mellom 1 og 12, siden måneden i en dato aldri kan gi noe høyere.

Gjør din greie

Mitt råd er å unngå tallene mellom 1 og 12, og mellom 32 og 34, men hvis du følger det rådet, så følger du et mønster som du risikerer at noen andre også følger.

Å bli god i Lotto handler om å være god til å gjette hva alle de andre spiller, for så å spille noe annet, samtidig som mange andre leker den samme gjetteleken. Måtte oddsen altid være i din favør!

Powered by Labrador CMS