- Tre mosjonsturer er for lite

Alle er enige om at regelmessig trim er sunt, men alle er ikke like enige om hvor ofte du bør hengi deg til slike sysler.

Publisert

Nylig rapporterte forskere fra fra Queen’s University i Belfast, Nord-Irland at en halvtimes spasertur tre dager ukentlig ga lignende helseeffekter som det å gå 30 minutters turer fem dager ukentlig.

Budskapet var altså at det nytter å trene litt, og noen øynet muligens håp om mer sofatid.

Forskerne håpet på sin side at et opplegg med tre gåturer per uke kunne virke oppmuntrende på mennesker med en stillesittende livsstil, slik at de gradvis kommer i gang med trening.

Bekymret - ikke oppmuntret

En forskergruppe ved American College of Sports Medicine lar seg derimot ikke oppmuntre. Disse sportsforskerne er tvert imot bekymret for at offisielle råd om fysisk aktivitet blir feiltolket, melder BBC News.

Og: de mener det trengs betraktelig mer fysisk aktivitet for å holde kroppen i sunn forfatning, enn de tre ukentlige spaserturene som forskerne ved Queen’s University rapporterer om i sin studie.

- Folk bør bedrive minst 30 minutters fysisk aktivitet med moderat intensitet fem dager i uken, eller 20 minutter av mer intens trening, som jogging, tre dager ukentlig, mener de i tidsskriftet Circulation.

Forskergruppen består av eksperter fra en komité som neste år skal kunngjøre de nye amerikanske retningslinjene for fysisk aktivitet.

- Mosjonerer for lite

Ekspertene ved American College of Sports Medicine anser også at et råd med utgangspunkt i de irske forskernes resultater, er villedende, og at det kan gjøre at folk mosjonerer for lite:

- Noen vil fortsette å tro at kun intens trening vil forbedre helsen deres, mens andre vil tro at de lette aktivitetene som følger med hverdagen, er tilstrekkelig for å opprettholde god helse, sier de videre i tidsskriftet Circulation, ifølge BBC News.

Folk må legge til strukturert trening på toppen av sine daglige rutinepregede aktiviteter, påpekes det videre.

Hva mener WHO?

Verdens helseorganisasjon (WHO) omtaler behovet for fysisk aktivitet i befolkningen på denne måten:

“Minst 30 minutter med regelmessig fysisk aktivitet med moderat intensitet de fleste dagene i uken, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer, tykktarmskreft og brystkreft.

Styrking av musklene og balansetrening kan redusere fall og øke den funksjonelle statusen blant eldre voksne. Mer aktivitet kan være nødvendig for å kontrollere vekta.”